دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تشخیص آلاینده‌های غذایی با ریزتراشه امکان پذیر شد

تشخیص آلاینده‌های غذایی با ریزتراشه امکان پذیر شد
دانش‌پژوهان تراشه‌ای طراحی کردند که می‌تواند با تشخیص سریع پاتوژن‌های موجود در غذا، ایمنی مواد غذایی را افزایش دهد.
کد خبر : 918980

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سای تک دیلی ، تراشه میکروسیال جدید، چندین پاتوژن منتقل شده از غذا را به طور همزمان تشخیص می‌دهد، ایمنی غذا را بهبود می‌بخشد و از ورود محصولات آلوده به بازار جلوگیری می‌کند.

در برخی از بازار‌های جهانی، هر چند وقت یکبار یک محصول غذایی به دلیل نوعی آلودگی فراخوانی می‌شود. برای مصرف کنندگانِ چنین محصولاتی، فراخوانی می‌تواند در مورد ایمنی و اطمینان از آنچه می‌خورند ومی نوشند، شک برانگیز شود؛ و این در حالی است که در بسیاری از موارد، فراخوان به منظور جلوگیری از بیمار شدن مردم، خیلی دیر انجام می‌شود.

با وجود تلاش‌های صنایع غذایی برای مبارزه با عوامل بیماری زا، محصولات هنوز آلوده و مردم همچنان بیمار می‌شوند. بیشتر مشکل از ابزار‌های موجود برای غربالگری پاتوژن‌های مضر ناشی می‌شود که اغلب در محافظت از مردم به اندازه کافی موثر نیستند.

محققان دانشگاه فناوری گوانگدونگ و بیمارستان مردمی ناحیه جدید پودونگ در چین، روش جدیدی را برای شناسایی پاتوژن‌های منتقل شده از غذا ابداع کرده اند که سریعتر، ارزانتر و موثرتر از روش‌های موجود است. این دانش پژوهان امیدوارند شیوه آنها بتواند فرآیند‌های غربالگری را بهبود بخشیده و مواد غذایی آلوده را از دسترس مصرف کنندگان دور نگه دارد.

حتی با بهترین روش تشخیص، یافتن پاتوژن‌های آلوده کار آسانی نیست.

«سیلو فنگ» «Silu Feng» مجری این تحقیقات گفت: «تشخیص این پاتوژن‌ها به خاطر ماهیت متنوع و محیط‌های مختلفی که می‌توانند در آن رشد کنند، چالش برانگیز است. همچنین، غلظت کم پاتوژن‌ها در نمونه‌های بزرگ غذا، وجود ارگانیسم‌های مشابه غیر بیماری زا و ماهیت پیچیده انواع مختلف مواد غذایی، تشخیص دقیق و سریع را دشوار می‌کند.

در حال حاضر روش‌هایی مانند کشت سلولی و توالی یابی DNA برای تشخیص چنین آلودگی‌هایی وجود دارد، اما استفاده از آنها در مقیاس بزرگ چالش برانگیز است. هر دسته از مواد غذایی را نمی‌توان به طور کامل آزمایش کرد، بنابراین برخی از آلاینده‌ها از نظر دور می‌مانند و شناسایی نمی‌شوند.

فنگ اظهار داشت: «به طور کلی، این روش‌ها با محدودیت‌هایی مانند زمان‌های طولانی دستیابی به نتیجه، نیاز به تجهیزات تخصصی و پرسنل آموزش دیده، و چالش‌هایی در شناسایی چندین پاتوژن به طور همزمان مواجه هستند که نیاز به روش‌های تشخیص پیشرفته‌تر را برجسته می‌کند.

اکنون پژوهشگران چینی رویکرد متفاوتی، اتخاذ و یک تراشه میکروسیال طراحی کرده اند که از نور برای شناسایی چندین نوع پاتوژن به طور همزمان استفاده می‌کند. تراشه آنها با استفاده از پرینت سه بعدی ساخته شده است و ساخت آن در مقادیر زیاد و اصلاحش برای هدف قرار دادن پاتوژن‌های خاص را آسان می‌کند.

تشخیص آلاینده‌های غذایی با ریزتراشه امکان پذیر شد

این تراشه به چهار بخش تقسیم می‌شود که هر کدام برای شناسایی یک پاتوژن خاص طراحی شده اند. اگر آن پاتوژن در نمونه وجود داشته باشد، به سطح تشخیص متصل می‌شود و خواص نوری آن را تغییر می‌دهد. این ترتیب به محققان اجازه می‌دهد چندین باکتری رایج مانند «E. coli»، «سالمونلا»، «لیستریا» و «استافیلوکوکوس اورئوس» را به سرعت و در غلظت‌های بسیار پایین تشخیص دهند.

به گفته فنگ از جمله مزیت‌های این روش می‌توان به تشخیص سریع و موثر چندین پاتوژن مختلف، تفسیر آسان نتایج تشخیص و بهبود قابل توجه کارایی تشخیص اشاره کرد.

این گروه تحقیقاتی قصد دارد با ادامه توسعه دستگاه خود آن را برای غربالگری مواد غذایی کاربردی‌تر کند.

نتایج این تحقیقات در نشریه AIP Advances منتشر شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب