05 تير 1403 - 18:01

کشف «دنیایی از قند» در انتهای منظومه شمسی

ستاره شناسان به تازگی توانسته‌اند در یک جرم آسمانی که «آروکات» نام دارد، گلوکز کشف کنند. این «جهانِ قندی» در انتهای منظومه شمسی یعنی جایی فراتر از مدار نپتون و حتی پلوتون، جایی که «کمربند کویپر» نامیده می‌شود، قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، کلمه (Arrokoth) در زبان منقرض شدۀ بومیان آمریکایی پوهاتان، به معنای «آسمان» است. «آروکات» دورترین جرم منظومه شمسی است که تا به حال توسط یک فضاپیما دیده شده است.

در اطراف منظومه شمسی، سیارک‌های یخی بی‌شماری وجود دارند که به دور منظومه در حرکتند و برخی از این سیارک‌ها که میلیاردها سال عمر دارند، می‌توانند حاوی مواد لازم برای حیات باشند.

جرم آسمانی «آروکات» که در واقع یک صخره یخی است، از سال ۲۰۱۹ میلادی برای دانشمندان شناخته شده است. در آن سال ماهواره «نیو هورایزُنز» (New Horizons) متعلق به ناسا، برای اولین بار تصویری از این صخره را که شبیه دو گلوله برفی بزرگ به هم چسبیده بود و در فاصله ۶.۵ میلیارد کیلومتری خورشید قرار داشت، به زمین مخابره کرد.

قطر یکی از این گلوله‌ها حدود ۲۰ کیلومتر و قطر گلوله دوم حدود ۱۵ کیلومتر است که از ناحیه‌ای شبیه گردن به یکدیگر وصل شده‌اند و شکلی شبیه «آدم برفی» را بوجود آورده‌اند.

دانشمندان تا کنون می‌دانستند که این جرم آسمانی، فاقد آب اما حاوی یخ‌های متانول است و آنچه در تصویر «آروکات» توجه اخترشناسان را به خود جلب کرد، نه شکل آن بلکه رنگ قرمز-حنایی عجیب آن بود. به همین دلیل نوع ترکیبات شیمیایی آن و فرآیندهای اساسی که باعث رنگ‌ عجیب سطح آن شده، همواره برای دانشمندان یک سوال بود.

آنها به دنبال کشف این موضوع بودند که چه چیزی باعث شده که یخ‌های متانول موجود در این جرم آسمانی، به مولکول‌های آلی قرمز رنگ تبدیل شوند.

اکنون پس از چند سال تحقیق، دانشمندان یک تیم بین‌المللی متشکل از پژوهشگران شیمی «مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه» (CNRS) و دانشگاه نیس فرانسه همچنین دانشگاه هاوایی، در گزارش مشترک خود اعلام کردند که علت رنگ عجیب این جرم آسمانی را کشف کرده‌اند.

آنها با اتکاء به تحقیقات و شبیه سازی‌های آزمایشگاهی اعلام کردند فقط یک «سطح غنی از قند» می‌تواند رنگ قرمز متمایز این صخره یخی را توضیح دهد.

به گفته آنها، «آروکات» غنی از انواع قندهای بیولوژیکی است؛ قندهایی مانند گلوکز (ماده‌ای که در خون ما جریان دارد و هر روز نیز آن را مصرف می‌کنیم) و ریبوز و آلوز (قند موجود در میوه‌ها و آجیل‌ها).

دانشمندان این تیم، توانستند گلیسرول یا گلیسیرین را نیز در ترکیبات این جرم آسمانی کشف کنند که همان ماده مرطوب‌کننده موجود در صابون‌ها برای مرطوب کردن پوست همچنین در شیرینی‌ها (برای بهبود بافت آن‌ها) است.

به عبارت دیگر این آدم برقی قرمز رنگ آسمانی، حاوی مولکول‌های ضروری برای ایجاد حیات و شکل گیری دنیای موجودات زنده است.

دانشمندان بر این باورند که احتمالا این «دنیای قندها» به همراه دنیاهای دیگری که مطمئناً هنوز کشف نشده‌اند، در اوایل تاریخ جهان روی زمین تأثیر گذاشته‌اند و مولکول‌های لازم را به سیاره ما منتقل کردند و به این ترتیب زمینه شکل گیری «حیات» را درکره زمین فراهم آورده‌اند.

برچسب ها: منظومه شمسی