دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جهان عظیم و یخی «سیاره نهم» کشف می‌شود

جهان عظیم و یخی «سیاره نهم» کشف می‌شود
اخترشناسان بیش از یک دهه است که خارج از منظومه شمسی به دنبال نشانه‌هایی از سیاره فرضی نهم و بررسی سیاره جایگزین زمین هستند.
کد خبر : 918788

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، دانشمندان باور دارند در اعماق منظومه شمسی، فراتر از مدار نپتون، سیاره‌ای مرموز مخفی شده که ممکن است میزبان حیات باشد. این سیاره که به طور غیررسمی «سیاره نهم» نامیده می‌شود، هنوز مشاهده نشده است، اما داده‌هایی از وجود آن از طریق تأثیر گرانشی ظریفی که بر اجرام دیگر در این منطقه می‌گذارد، جمع‌آوری شده است.

منظومه شمسی دارای هشت سیاره رسمی است: عطارد، زهره، زمین، مریخ، مشتری، زحل، اورانوس و نپتون، اما در سال‌های اخیر، اخترشناسان پیشنهاد کرده‌اند که جهان نهم، با نام مستعار و تخیلی «سیاره نه»، ممکن است در دوردست‌های کیهان پنهان شده باشد.

کنستانتین باتیگین و مایکل براون، اخترشناسان موسسه فناوری کالیفرنیا در سال ۲۰۱۶ شواهدی از وجود سیاره نهم را ارائه کردند. آنها با تجزیه و تحلیل مدار‌های تعدادی از اجرام فرا نپتونی (TNOs) متوجه شدند که بسیاری از آنها در یک خوشه عجیب و غریب با انحراف مداری و حضیض (نزدیکترین نقطه به خورشید) مشابه قرار دارند. این الگو نمی‌توانست صرفاً تصادفی باشد و باتیگین و براون استدلال کردند که تحت تأثیر گرانش یک سیاره بزرگ و نامرئی در فاصله بسیار دوری از خورشید قرار گرفته است.

به گفته پژوهشگران، سیاره نهم احتمالاً یک غول یخی مانند نپتون است، اما با جرمی حدود ۱۰ برابر زمین و مداری بسیار کشیده که آن را ۵۰۰ واحد نجومی (AU) یا بیشتر از خورشید دور می‌کند (برای مقایسه، نپتون در حدود ۳۰ AU از خورشید فاصله دارد). این سیاره دوره تناوب بسیار طولانی بین ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار سال زمینی دارد.

 اخترشناسان از زمان کشف اولیه، تلاش‌های گسترده‌ای را برای یافتن سیاره نهم آغاز کرده‌اند. تلسکوپ‌های زمینی و فضایی در سراسر جهان به جستجوی آسمان برای یافتن نور ضعیف این سیاره دور افتاده پرداخته‌اند. با این حال، این جستجو تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

جستجوی سیاره نهم به این دلیل که بسیار دور، تاریک و به آرامی در حال حرکت است، دشوار است. علاوه بر این، آسمان شب مملو از اجرام دیگر است که می‌توانند نور سیاره نهم را پنهان یا تقلید کنند.

دانشمندان شرح می‌دهند، در اعماق نواحی بیرونی منظومه شمسی، آنقدر دور از سیارات شناخته شده که خورشید را به سختی می‌توان از یک ستاره نزدیک تشخیص داد، ممکن است دنیای عظیم و یخی در سایه‌ها در کمین و منتظر کشف توسط بشر باشد.

تلسکوپ‌های جدید مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب و تلسکوپ زمینی غول‌پیکر (GMT) قدرت و وضوح تصویر بسیار بالایی را ارائه می‌دهند که می‌تواند به محققان در تشخیص نور ضعیف سیاره نهم از پس‌زمینه کمک کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته