دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر ارتباطات:

وضعیت لایه دسترسی ثابت در ابتدای دولت فاجعه بود/ پروژه فیبر نوری، یادگار ماندگار دولت سیزدهم

وضعیت لایه دسترسی ثابت در ابتدای دولت فاجعه بود  پروژه فیبر نوری، یادگار ماندگار دولت سیزدهم
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه وضعیت لایه دسترسی ثابت در ابتدای دولت، فاجعه بود، گفت: برای رفع مشکلات این حوزه، پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها از زمان آغاز دولت سیزدهم شروع شد تا یک یادگار ماندگار از این دولت و رئیس جمهوری شهید در حوزه ارتباطات باقی بماند.
کد خبر : 918773

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات در آیین افتتاح پروژه فیبر نوری شهرستان‌های فردوسیه، شاهدشهر، گلستان و چهاردانگه استان تهران با اشاره به مباحثی که در این روز‌ها درباره زیرساخت‌های ارتباطی در این دولت مطرح است، گفت: شبکه‌های ارتباطی لایه‌های مختلفی دارد که در یک دهه گذشته قبل از این دولت وضعیت برخی از این لایه‌ها فاجعه بود.

وی با اشاره به چهار لایه دسترسی، تجمیع (شبکه داخل شهر و استان)، شبکه مادرارتباطی و «گیت وی» بین الملل به عنوان لایه‌های اصلی شبکه ارتباطی کشور، افزود: در این میان لایه دسترسی در حوزه ثابت و شبکه تجمیع در تعداد زیادی از استان‌ها وضعیت فاجعه باری داشت و در حالی که در کشور‌های دیگر ۱۰ تا ۱۵ سال قبل‌تر برای استفاده از تکنولوژی فیبر نوری اقدام کرده بودند، اما در کشور هیچ اقدامی در این حوزه نشده بود.

زارع پور با اشاره به اینکه ارتباطات همراه به تنهایی نمی‌تواند نیاز مردم را تامین کند، گفت: برای رفع مشکلات این حوزه کار سختی را آغاز کردیم که نیاز به مرد میدان و همدلی ملی داشت.

وی با اشاره به اینکه پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها هم اکنون در ۶۰۰ شهر آغاز شده و ۲۰۰ شهر به اتمام رسیده، افزود: این پروژه از زمان آغاز دولت سیزدهم شروع شد تا یک یادگار ماندگار از این دولت و رئیس جمهوری شهید در حوزه ارتباطات باقی بماند.

وزیر ارتباطات به راه اندازی ۹ هزار سایت نسل ۴ و ۴.۵ و آغاز توسعه نسل پنجم و راه اندازی ۱۹۰۰ سایت نسل پنجم در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در لایه تجمیع نیز مشکلات نیمی از استان‌ها حل و نیمی دیگر نیز در حال حل است.

وی از ۵ برابر شدن ظرفیت مراکز تبادل ترافیک کشور خبر داد و افزود: ظرفیت این مراکز از ۶ به ۳۰ ترابیت برثانیه افزایش یافت. زارع پور به افزایش ظرفیت شبکه انتقال و IP شبکه مادر ارتباطی کشور هم اشاره کرد و گفت: در این کمتر از سه سال به اندازه سی سال قبل از دولت سیزدهم به ظرفیت شبکه مادرارتباطی کشور افزوده شده است.

زارع پور حجم ترافیک داخل را ۵۰ درصد اعلام کرد و گفت: با حمایت از سکو‌های بومی، سهم ترافیک داخل از ترافیک مصرفی کاربران از یک چهارم به ۵۰ درصد رسیده است و مجموع ترافیک مصرفی داخلی و خارجی کاربران هم دو برابر شده است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه با این حجم از خدمات، کم انصافی است که اینگونه برخورد شود، گفت: این بستر زیرساخت توسعه کشور است و در آینده نزدیک تمام مشاغل به این بستر منتقل می‌شوند.

وزیر ارتباطات اظهار امیدواری کرد با پیگیری و تلاش مدیران محلی تا پایان سال مشترکان فیبر نوری به ۴ تا ۵ برابر امروز برسید.

در این مراسم همچنین قرارداد‌های اجرای پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کار‌های شهر‌های ملارد، قدس، ورامین، بومهن، رباط کریم و اسلامشهر توسط شهرداران این شهر‌ها با اپراتور‌های منتخب به امضا رسید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته