دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1403 - 14:01
حقایق علمی ۲۲؛

جاذبه صفر: تأثیر آن بر بدن انسان +فیلم

جاذبه صفر: تأثیر آن بر بدن انسان +فیلم
وقتی فضانوردان به فضا پرتاب می‌شوند، چیزی شگفت‌انگیز را تجربه می‌کنند: جاذبه صفر! اما جاذبه صفر دقیقاً چیست و چگونه بر بدن  انسان تأثیر می گذارد؟
کد خبر : 918550

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بسیاری از دانشمندان کشف جاذبه را به آیزاک نیوتن نسبت می‌دهند. وقتی روی زمین هستید، جاذبه شما را به پایین می‌کشد. از موضوعی است که از کودکی به ما گفته‌اند. با این حال جاذبه صفر چیست؟ در فضا تقریباً هیچ جاذبه ای شما را به پایین نمی‌کشد. به همین دلیل است که فضانوردان می‌توانند شناور شوند و در فضا حرکت‌هایی انجام دهند که گهگاه تصاویر آنها را در فضای مجازی می‌بینیم.

حال بیایید در مورد چگونگی تأثیر جاذبه صفر بر بدن انسان صحبت کنیم. وقتی فضانوردان به فضا می‌رسند، بدن آنها مدتی طول می‌کشد که با این فضای جدید آداپته شود. ممکن است برخی در ابتدا کمی احساس بیماری کنند، اما این وضعیت جای نگرانی ندارد و مانند این است که به یک ترن هوایی قدم بگذاریم.

تراکم استخوان‌های فضانوردان بدون فشار مداوم جاذبه می‌تواند سست شود. به همین دلیل باید تمرینات خاصی را انجام دهند تا استخوان‌هایشان قوی بماند.

همچنین، بدون نیروی جاذبه، ماهیچه‌های پا و کمر آن‌ها نمی تواند کارهای جدی کند که این مسئله می‌تواند باعث ضعیف‌تر شدنشان شود. فضانوردان برای جلوگیری از این امر، باید هر روز حدود دو ساعت در فضا ورزش کنند! حتی مغز آنها می‌تواند در فضا کمی متفاوت عمل کند. گردش خون معمولاً به دلیل جاذبه زمین در بدن ما جاری می‌شود، اما در فضا سیالات شناور می‌مانند، بنابراین فضانوردان ممکن است چهره‌های "پف کرده" و بینی‌های گرفته داشته باشند!

جاذبه صفر: تأثیر آن بر بدن انسان +فیلم

اما همه چیز بد نیست! چیزهای جالبی در مورد جاذبه صفر نیز وجود دارد. غذا خوردن در فضا فوق العاده سرگرم‌کننده است زیرا غذا و نوشیدنی در اطراف شناور می‌شود! اما مراقب باشید، جمع کردن پس‌مانده‌ها غذا و قطرات مایعات در جاذبه صفر می‌تواند یک دردسر واقعی باشد. تصور کنید با پاشیدن آب دوش بگیرید و سپس قطرات را در هوا به تن خود بزنید! فضانوردان اینگونه در فضا خود را تمیز می‌کنند. فضانوردان بدون جاذبه حتی می‌توانند ایستاده یا شناور در هوا بخوابند!

به همان اندازه که جاذبه صفر جنبه‌های متفاوتی برای فضانوردان دارد، آنها باید سخت تلاش کنند تا بدن خود را در فضا سالم نگه دارند. با این حال آنها چیزهایی را تجربه می‌کنند که بقیه فقط رویای آن را داشته باشند!

این ویدیو «جاذبه میکرو» را نشان می‌دهد. جاذبه میکرو (یا ریزگرانش) و جاذبه صفر گهگاه به اشتباه به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما یک تفاوت ظریف وجود دارد. در جاذبه صفر به فقدان کامل نیروی گرانش اشاره داریم، در حالی که جاذبه میکرو نشان‌دهنده محیطی با نیروهای گرانشی بسیار ضعیف است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته