دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ماهواره مشترک چین و فرانسه اسرار کیهان را کشف می‌‌کند

ماهواره مشترک چین و فرانسه اسرار کیهان را کشف می‌‌کند
چین ماهواره نجومی جدیدی را که با همکاری فرانسه ساخته شده است به فضا پرتاب کرد تا اسرار کیهان را کشف کند.
کد خبر : 918491

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، چین شب گذشته یک ماهواره نجومی را به فضا پرتاب کرد که حاصل تقریباً ۲۰ سال کار سخت بین دانشمندان چینی و فرانسوی بود تا انفجارهای پرتو گاما را در دورترین نقاط جهان ثبت کند.

به گفته اداره ملی فضایی چین، این ماهواره، مانیتور شی متغیر چند باندی مبتنی بر فضا (SVOM) توسط موشک لانگ‌مارچ از مرکز پرتاب ماهواره شیچیانگ در استان سیچوان در جنوب غربی چین به فضا پرتاب شد.

وی جیانیان، محقق چینی این ماهواره در رصدخانه ملی نجوم آکادمی علوم چین شرح این عملیات را چنین بیان کرده: ما مشتاقانه منتظر برخی اکتشافات مهم هستیم، مانند اولین انفجارهای پرتو گاما در دوره نخستین جهان؛ این داده‌ها به ما کمک می‌کند تا تکامل کیهان را مطالعه کنیم. در 

انفجارهای پرتو گاما که معمولاً مدت کوتاهی دارند، خشن ترین پدیده های انفجاری در جهان پس از انفجار بزرگ هستند و در هنگام فروپاشی ستارگان پرجرم یا ادغام ستارگان فشرده دوتایی رخ می دهند. وی گفت که مشاهدات عمیق و تحقیق در مورد انفجارهای پرتو گاما به ما در درک برخی از سوالات اساسی علم کمک می کند.

اهداف علمی اصلی از توسعه ماهواره مذکور شامل جستجو و مکان یابی سریع انفجارهای پرتو گاما، اندازه گیری و مطالعه جامع خواص تابش الکترومغناطیسی این انفجارها، مطالعه انرژی تاریک و تکامل جهان از طریق این انفجارها و مشاهده سیگنال های الکترومغناطیسی مرتبط با گرانش است. 

برتراند کوردیه، محقق فرانسوی این عملیات که در کمیسیون انرژی‌های جایگزین و انرژی اتمی فرانسه کار می‌کند نیز گفته است، "با استفاده از انفجارهای پرتو گاما به عنوان ابزاری برای رصد جهان اولیه، می‌توانیم نخستین ستاره‌های کیهان را رصد کنیم". این تنها راه برای به دست آوردن اطلاعات درباره تاریخچه کیهان است.

چهار ابزار علمی روی این ماهواره نصب شده است که دو مورد از آنها توسط چین و دو دستگاه توسط فرانسه ساخته شده است. این چهار ابزار می‌توانند میدان دید وسیع و با دقت بالا را درک کنند.  این اطلاعات می‌تواند به حل برخی از اسرار بزرگ کیهان، مانند چگونگی تشکیل ستاره‌ها و کهکشان‌ها کمک کند.

دانشمندان از سراسر جهان از داده‌های ماهواره مشترک فرانسه و چین برای مطالعه انفجارهای پرتو گاما در فضا استفاده می‌کنند.

پرتاب این ماهواره نقطه عطف مهمی در نجوم به شمار می‌رود. این ماهواره جدیدترین و قدرتمندترین ماهواره‌ای است که تاکنون برای مطالعه انفجارهای پرتو گاما در فضا ساخته شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته