دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
زنده تماشا کنید؛

پرتاب ماهواره تلویزیونی اروپا به مدار

پرتاب ماهواره تلویزیونی اروپا به مدار
شرکت فضایی اسپیس ایکس بامداد پنج‌شنبه ماهواره تلویزیونی اروپا را به مدار زمین پرتاب می‌کند.
کد خبر : 918057

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، شرکت فضایی اسپیس‌ایکس بامداد پنج‌شنبه، یک ماهواره تلویزیونی اروپایی را به فضا پرتاب می‌کند تا با قرار گیری در مدار زمین به پوشش تلویزیونی و ارتباطات ماهواره‌ای در سرتاسر اروپا کمک کند.

موشک فالکون‌۹ که حامل ماهواره «آسترا ۱پی» شرکت مخابراتی لوکزامبورگ است این ماموریت را از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال فلوریدا ساعت ۱۷:۲۵ دقیقه به وقت منطقه شرقی، برابر با ۰:۵۵ دقیقه بامداد پنج‌شنبه عملیاتی می‌کند.

اجرای این ماموریت در ابتدا برای سه‌شنبه برنامه‌ریزی شده بود، اما وزش باد‌های شدید در محل پرتاب، شرکت فضایی اسپیس ایکس را مجبور به توقف و تاخیر در اجرا کرد.

مرحله اول فالکون‌۹ طبق برنامه، حدود ۸.۵ دقیقه بعد، به زمین بازمی‌گردد و به صورت عمودی روی سکوی فرود شناور بدون سرنشین اسپیس‌ایکس در اقیانوس اطلس فرود می‌آید؛ شرکت فضایی اسپیس‌ایکس عملیات پرتاب ماهواره اروپایی را به صورت زنده در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس پوشش می‌دهد.

طبق توضیحات درج شده، این نهمین پرتاب و فرود برای این تقویت کننده خاص است. در همین حال، مرحله فوقانی فالکون‌۹، ماهواره اروپایی را حدود ۳۵ دقیقه پس از پرتاب به مدار ژئوسنکرون می‌رساند. سپس این ماهواره خود را در مدار زمین ثابت مستقر می‌کند. 

دانشمندان و مهندسان آژانس فضایی اروپا امیدوارند که پرتاب موفقیت‌آمیز این ماهواره بتواند به ارتقای کیفیت و پوشش خدمات تلویزیونی و ارتباطی در قاره اروپا کمک کند. 

اسپیس‌ایکس پیش از این نیز چندین ماهواره ارتباطی و پخش تلویزیونی را برای مشتریان اروپایی به فضا پرتاب کرده است. این شرکت یکی از مهره‌های اصلی صنعت پرتاب ماهواره به شمار می‌رود و این پرتاب جدید نیز می‌تواند گامی دیگر در توسعه همکاری‌های بین‌المللی در این حوزه باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته