دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 تير 1403 - 16:38

آیا هضم آدامس قورت‌داده‌شده هفت سال طول می‌کشد؟

آیا هضم آدامس قورت‌داده‌شده هفت سال طول می‌کشد؟
آدامس نوعی تنقلات محبوب و جویدنی در بین مردم، دارای ترکیبات غیرخوراکی است و معمولاً برای خوشبو شدن دهان استفاده می‌شود؛ اما اگر یک آدامس را قورت بدهیم اتفاقی بدی می‌افتد؟
کد خبر : 917951
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از لایو ساینس، از کودکی به ما هشدار داده شد که آدامس را قورت ندهیم، زیرا ظاهرا هضم آن هفت سال طول می‌کشد. اما آیا این داستان مادربزرگ‌ها حقیقت دارد یا صرفا یک افسانه است؟
 
«جولیا زومپانو» «Julia Zumpano» متخصص تغذیه در مرکز تغذیه انسانی کلینیک کلیولند در اوهایو آمریکا در این باره می‌گوید: «خوشبختانه برای کسانی که به طور تصادفی یک یا دو تکه آدامس را قورت داده باشند حدود هفت سال طول نمی‌کشد تا آدامس بلعیده شده از بدن ما خارج شود. بلکه طی ۴۰ ساعت و درست مانند غذا، این آدامس قورت داده شده راه خود را در سیستم گوارشی پیدا کرده و از طریق مدفوع دفع می‌شود.»
 
گفته می‌شود، ما در واقع آدامس را هضم نمی‌کنیم. دکتر «نانسی مک گریل» «Nancy McGreal» متخصص گوارش در مرکز پزشکی دانشگاه دوک می‌گوید: «بدن ما آنزیمی برای هضم برخی از محصولات موجود در آدامس ندارد. بنابراین، اگر آن را ببلعید، به طور کامل در مجرای روده حرکت می‌کند.» 
 
این بدان معناست که اگر آدامس را قورت دهید، آن را به طور کامل دفع می‌کنید، درست مانند تکه‌های ذرت هضم نشده. ذرت نیز ممکن به دلیل داشتن فیبر بالا و پوشش سلولزی که ما فاقد آنزیم برای تجزیه آن هستیم، به طور هضم نشده از بدن دفع شود.
 
مک گریل می‌گوید: «در چند مورد در هنگام انجام کولونوسکوپی، کمی آدامس پیدا کرده که بیمار آن را بلعیده بوده است؛ و البته این اتفاق احتمالا طی ۲۴ ساعت پیشتر روی داده بوده نه هفت سال پیش.
 
بر اساس اعلام کلینیک کلیولند، آدامس از یک محصول مصنوعی به نام پایه آدامس - که حاوی مواد غیر غذایی مانند رزین ها، امولسیفایر‌ها و نرم کننده‌ها است - ساخته می‌شود که قابل هضم نیستند. اما از سویی، بدن ما می‌تواند برخی از مواد دیگر اضافه شده به آدامس، مانند شیرین کننده‌ها را هضم کند. 
 
بنابراین، اگر بتوانیم آدامس هضم نشده را از سیستم گوارش خود دفع کنیم، آیا بلعیدن آن خطری دارد؟
 
مک گریل بر این عقیده است: «اگر این یک یا دو تکه آدامس باشد، احتمالا هیچ چیز اتفاق بدی برای فرد نمی‌افتد.»
بر اساس اعلام مرکز کنترل سم ایلینوی، بلعیدن مقدار کمی آدامس نباید مشکلی ایجاد کند، اما مقادیر زیاد آن می‌تواند منجر به «استفراغ، یبوست، نفخ شکم و درد یا تغییر در حرکات روده» شود.
 
زومپانو می‌گوید، با این حال، اگرفردی به طور همزمان مقدار زیادی آدامس قورت دهد، در موارد نادری می‌تواند دچار انسداد روده شود. به عنوان مثال، مقاله‌ای در سال ۱۹۹۸ در مجله «Pediatrics» منتشر شد که سه مورد از کودکان را گزارش کرد که پس از بلع آدامس دچار انسداد مری یا روده شده بودند. بر اساس گزارش موردی در سال ۲۰۲۰ در مجله «Respiratory Medicine Case Reports»، نیز موردی مطرح شد که در آن نوجوانی پس از بلعیدن آدامس، برای چندین روز دچار انسداد راه هوایی فوقانی شده بود.
 
اما این انسداد‌ها فقط در بچه‌ها اتفاق نمی‌افتد. یک گزارش موردی در سال ۲۰۲۰ در ACG Case Reports Journal پرونده یک زن ۵۳ ساله را شرح داد که تایید کرده بود طی سه سال گذشته روزانه ۲۵ آدامس نیکوتینی را بلعیده بوده و این پیش از آن بود که در کولونوسکوپی ۳۰ تکه آدامس چسبیده در ورودی روده بزرگ او مشاهده شود.
 
نویسندگان این مقاله گفتند: «ما معتقدیم تشویق بیماران به دور انداختن آدامس به جای قورت دادن آن برای بیمارانی که روزانه مقادیر زیادی آدامس می‌جویند، ضروری است، اگرچه مشخص است که باید این کار را انجام دهند.»
 
مک گریل اظهار داشت: علاوه بر این، بلع بیش از حد سوربیتول - یک الکل قندی که اغلب در آدامس‌های بدون قند وجود دارد - می‌تواند باعث مشکلات گوارشی و عمدتا اسهال شود، زیرا آب را به روده‌ها می‌کشد. به عنوان مثال، زمانی که دانشجوی پزشکی بود، یک بیمار مبتلا به اسهال غیرقابل توضیح را دید. اگرچه پزشکان آزمایش‌های زیادی برای تشخیص دلیل اسهال وی انجام داده بودند، اما به نتیجه‌ای نرسیدند تا اینکه یکی از پزشکان متوجه تعداد زیادی آدامس‌های بدون قند در سطل زباله کنار تخت بیمار شد. اینجا بود که بیمار گفت روزانه تعداد زیادی از این آدامس‌های بدون قند را جویده و بلعیده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته