دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

راز انفجار‌های سریع رادیویی برملا می‌شود

راز انفجار‌های سریع رادیویی برملا می‌شود
ستاره‌شناسان در یک قدمی حل معمای رازآلود انفجار‌های سریع رادیویی هستند که از سمت و سوی کهکشان‌های بسیار دور می‌آیند.
کد خبر : 917868

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، انفجار‌های سریع رادیویی (FRB) پالس‌های کوتاهی از امواج رادیویی هستند که از اعماق کیهان می‌آیند. این پدیده‌ها نخستین بار در سال ۲۰۰۷ کشف شدند و از آن زمان تاکنون، دانشمندان در تلاشند تا منشأ آنها را دریابند.

ستاره‌های نوترونی ستاره‌های بسیار متراکم و در حال چرخشی هستند که می‌توانند میدان‌های مغناطیسی بسیار قوی ایجاد کنند. برخی از دانشمندان معتقدند انفجار‌های سریع رادیویی زمانی که میدان‌های مغناطیسی این ستاره‌ها به طور ناگهانی آزاد می‌شوند، ایجاد می‌شوند.

محققان از سوی دیگر خاطرنشان می‌کنند، سیاهچاله‌ها می‌توانند محیط اطراف خود را به شدت گرم کنند و ذرات پرانرژی را به فضا پرتاب کنند، به همین دلیل برخی از دانشمندان معتقدند که انفجار‌های سریع رادیویی زمانی که این ذرات با ماده برخورد می‌کنند، ایجاد می‌شوند.

ادغام ستاره‌های نوترونی با یکدیگر نیز می‌تواند عامل اثرگذاری در این پدیده باشد؛ زمانی که دو ستاره نوترونی به هم برخورد می‌کنند، می‌توانند یک انفجار عظیم ایجاد کنند که انفجار‌های سریع رادیویی تولید می‌کند.

اخترشناسان در سال‌های اخیر با استفاده از تلسکوپ‌های رادیویی جدید، مشاهدات دقیق‌تری از انفجار‌های سریع رادیویی انجام داده‌اند که کمک کرده است تا برخی از فرضیه‌های مربوط به منشأ انفجار‌های سریع رادیویی را رد کنند.

در مطالعه جدیدی که توسط گروهی از اخترشناسان در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی انجام شده است، دانشمندان بر روی انفجار‌های سریع رادیویی که در سال ۲۰۲۲ رصد شده بود، تمرکز کردند. این انفجار‌ها از کهکشانی در فاصله حدود دو میلیارد سال نوری از زمین نشات گرفته بود.

دانشمندان با استفاده از تلسکوپ رادیویی در آرایه بسیار بزرگ (VLA) توانستند محل دقیق این انفجار‌های سریع رادیویی را در کهکشان شناسایی کنند. آنها همچنین دریافتند که این انفجار‌ها از یک منطقه با تراکم گاز بسیار بالا آمده است.

نتایج جدیدی که از تحقیقات اخیر به دست آمده نشان می‌دهد که انفجار‌های سریع رادیویی مورد مطالعه احتمالاً از یک ستاره نوترونی در حال چرخش سریع در یک سیستم دوتایی با ستاره دیگری آمده است. میدان مغناطیسی قوی ستاره نوترونی می‌تواند انفجار‌های سریع رادیویی را زمانی که ستاره به ستاره دیگر نزدیک می‌شود، ایجاد کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته