دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فناوری و دولت آینده (۶)؛

رئیس جمهور از وزرا مطالبه کاربرد فناوری داشته باشد

رئیس جمهور از وزرا مطالبه کاربرد فناوری داشته باشد
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: ضروریست که رئیس جمهور دولت جدید از وزرا مطالبه به‌کارگیری فناوری در صنعت داشته باشد.
کد خبر : 916207

مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های علم و فناوری کشور برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان تأکید کرد و گفت: یک خواهش بسیار ساده از رئیس جمهور آینده دارم. خواهشم چندان پیچیده نیست. از رئیس جمهور آینده درخواست می‌کنم با وزیر مربوطه اش این مسئله را مورد توجه قرار دهد که سال گذشته 4 میلیارد دلار ارز گرفته شده است که باید وزیر، سالانه 500 میلیون دلار از معاونت علمی ریاست جمهوری کم کند و بانک مرکزی نیز باید طی گزارشی اعلام کند که وزیر این وظیفه را انجام داده است یا خیر؟.

وی گفت: اگر این مبلغ در حوزه کشاورزی ۱۰ - ۱۵ میلیارد دلار و در حوزه سلامت ۴ تا ۵ میلیارد دلار است، مطالبه رئیس جمهور از وزیرش این مسئله باشد. او باید برنامه‌ای بیاورد و اعلام کند وزیرش قصد انجام چه کار‌هایی در این زمینه دارد.

قانعی عنوان کرد: همچنین از کمیسیون‌های مجلس تقاضا دارم زمانی که برنامه وزرا را مشاهده می‌کنند نخستین سوال شان این مسئله باشد که وزرا برای اقتصاد حوزه شان چه اقداماتی می‌خواهند انجام دهند؟ چقدر ارزبری را کاهش و ارزآوری را افزایش خواهند داد؟ این سوالات باعث می‌شود نسیمی هماهنگ میان همه وزارتخانه‌ها بوزد. باید سوالات نظارتی مجلس نیز طی دو الی سه ماه نخست ایجاد کابینه روی این مسئله متمرکز باشد. 

 دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری ادامه داد: با همین اقدام ساده که باید مطالبه رئیس جمهور شود، زمانی که یک وزیر برای رای دادن انتخاب می‌شود، کمیسیون‌های مجلس باید یکی از تیتر‌ها و دغدغه شان این مسئله باشد و در شان نظارتی شان آن را پیگیری کنند. 

وی با بیان اینکه قطعاً طی چهار سال آینده با ایجاد بستری قانون جهش تولید دانش‌بنیان و اجرای آیین نامه‌هایی که در دولت مصوب شده است، اقتصاد ایران کاملاً دگرگون و استقلال ایران به سمت دیگری خواهد رفت، خاطر نشان کرد: اشتغال دانش‌بنیان نیز با در نظر گرفتن این دو مسئله جدی متحول خواهد شد.

قانعی یادآورشد: در نهایت باید درستی یا نادرستی این مسئله توسط کارشناسان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان مورد بررسی قرار بگیرد؛ بنابراین اکوسیستم نوآوری و فناوری چیزی جز این دو مورد ساده نمی‌خواهد که همه چیز پشت آنها نهفته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته