دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ارتقای شاخصه خلاقیت در صنعت

ارتقای شاخصه خلاقیت در صنعت
خلاقیت، شاخصه و مولفه ایست که تبلور آن در عرصه مدیریت و تدوین استراتژی‌های کلان صنعتی و تجاری، مولد فرصت‌های ارزنده‌ای در این عرصه محسوب می‌شود.
کد خبر : 916053

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، خلاقیت، شاخصه و مولفه ایست که تبلور آن در عرصه مدیریت و تدوین استراتژی‌های کلان صنعتی و تجاری، مولد فرصت‌های ارزنده‌ای در این عرصه محسوب می‌شود. این خلاقیت خود را در تحلیل محیط کسب و کار، فرصت سازی در بازار‌های تجاری-صنعتی و حتی تنظیم دقیق عرضه و تقاضا در بازار داخلی و بین المللی نشان می‌دهد. در این میان باور‌ها و گزاره‌هایی وجود دارند که تاحدود زیادی مانع از تحقق خلاقیت در عرصه صنعت می‌شود.

یکی از این باورها، معطوف به تقلیل عرصه خلاقیت در حوزه تاکتیکی و لایه آخر فعالیت‌های صنعتی و تجاری یعنی بازاریابی و مشتری یابی است. به عبارت بهتر، برخی معتقدند خلاقیت، صرفا خود را باید در آخرین مرحله تجارت صنعتی یعنی بازاریابی و معامله نشان دهد و در مراحل بنیادی تر، این مسئله نمود و عینیتی ندارد.

با این حال چنین گزاره‌ای مطلقا صحیح نیست! باید این نکته مهم و ارزنده را مدنظر قرار داد که اتفاقا خلاقیت در عرصه صنعت، باید بیش از مرحله نهایی و پایانی کسب و کار و تجارت، خود را در تدوین نقشه راه و استراتژی کلان یک مجموعه نشان دهد و متعاقبا، به لایه‌های نهایی تسری پیدا کند. این همان نگاه استراتژیک و پیشرو نسبت به مولفه خلاقیت است که منجر به بهره گیری از آن در تدوین راهبرد‌ها و در مرحله پایانی، شکل گیری تاکتیک‌ها می‌شود.

بهره گیری از نظرات و ملاحظات بخش خصوصی در تدوین استراتژی‌های صنعتی -تجاری کلان کشور این امکان را به صنایع سبک و سنگین می‌دهد تا در مرحله نخست تحلیل جامع و مدونی نسبت به شرایط موجود داشته و متعاقبا این تحلیل خلاقانه و فرصت محور را تبدیل به یک آورده بزرگ برای کشور نمایند. این همان گردش کار و چرخه ایست که با هم افزایی بخش‌های دخیل در عرصه تجارت صنعتی، باید شکل گرفته و تثبیت شود.

 

محمد حسین چشم براه - تحلیلگر حوزه صنعت و تجارت

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته