دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ربات‌های جی‌پی‌تی-۴ به روشی مرموز هک خودکار انجام دادند

ربات‌های جی‌پی‌تی-۴ به روشی مرموز هک خودکار انجام دادند
محققان اعلام کردند که ربات‌های جی‌پی‌تی-۴ با بهره‌برداری از آسیب‌پذیری «روز صفر» موفق شدند حمله هکری خودکار انجام دهند که به روشی ناشناخته انجام شده است.
کد خبر : 915962

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیواطلس، محققان با استفاده از ربات‌های جی‌پی‌تی-۴ توانستند نیمی از وب‌سایت‌های آزمایشی خود را هک کنند. حمله روز صفر (Zero Day Attack) یک آسیب‌پذیری نرم افزاری است که قبل از اینکه سازندۀ نرم افزار از آن آگاه شود توسط مهاجمان مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد.

این ربات‌ها توانستند با همکاری هم ربات‌های دیگری بسازند و اتفاق نگران‌کننده این بود که آنها با استفاده از روش‌ها کاملاً جدید ناشناخته به وب‌سایت‌ها نفوذ کردند.

در مقاله‌ای جدید، گروهی از محققان فاش کردند که جی‌پی‌تی-۴ توانست به‌تن‌هایی از ۸۷ درصد از آسیب‌پذیری‌ها و مواجهه‌های رایج با شدت بحرانی (CVE) عبور کند که جهشی قابل‌توجه در زمینه هک خودکار است.
محققان همچنین آخرین پیشرفت خود را در هک آسیب‌پذیری‌های روز صفر با استفاده از عوامل مدل بزرگ زبانی مستقل و با استفاده از روش برنامه‌ریزی سلسله مراتبی با عامل‌های ویژه (HPTSA) به نمایش گذاشتند.

در این رویکرد نوآورانه، یک عامل برنامه‌ریزی چندین عامل فرعی کار خاص را برای بهره‌برداری مؤثر از آسیب‌پذیری‌ها هماهنگ می‌کند.

در حالی که این پیشرفت‌ها در زمینه امنیت سایبری نویدبخش است، نگرانی در مورد استفاده مخرب احتمالی از چنین مدل‌هایی نیز وجود دارد.

دانیل کانگ، یکی از محققان، به محدودیت‌های جی‌پی‌تی-۴ در حالت چت‌بات پرداخت و اظهار داشت که این ربات برای درک قابلیت‌های مدل بزرگ زبانی کافی نیست و نباید هک خودکار انجام دهد. این موضوع، نگرانی‌ها در مورد سوء استفاده اخلاقی از این فناوری را افزایش می‌دهد.

با ادامه پیشرفت فناوری، پیامد‌های اخلاقی و استفاده مسئولانه از قابلیت‌های هک خودکار همچنان نیازمند ملاحظات اساسی و بررسی‌های امنیتی بیشتر است.

ارسال نظر
هلدینگ شایسته