دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«حفره» مریخ به اکتشافات سیاره کمک می‌کند

«حفره» مریخ به اکتشافات سیاره کمک می‌کند
دوربین مدارگرد شناسایی مریخ موفق به ثبت تصویری از یک گودال عمیق شده که فرضیه وجود حیات میکروبی و زندگی در سیاره سرخ را قوت می‌بخشد.
کد خبر : 915898

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، یک حفره عمیق و مرموز به تازگی در کناره یک آتشفشان باستانی در مریخ کشف شده که می‌تواند به اکتشاف بیشتر سیاره سرخ کمک کند و راز‌های برملا نشده آن را آشکار کند.

دوربین موسوم به های‌رایز که روی یکی از مدارگرد‌های مریخ نصب شده، به تازگی تصویری از سطح این سیاره ثبت کرده که وجود یک حفره مرموز را در آنجا نشان می‌دهد. این فقط یکی از تصاویری است که در سال‌های اخیر از چنین حفره‌هایی در سطح مریخ گرفته شده‌اند.

این گودال که تنها چند متر عرض دارد، در اوت سال ۲۰۲۲ (حدود یک سال و نه ماه پیش) توسط مدارگرد شناسایی مریخ ناسا که در آن زمان حدود ۱۵۹ مایل (۲۵۶ کیلومتر) بالاتر از سطح مریخ قرار داشت، تصویربرداری شد؛ این حفره تنها یکی از گودال‌های بی نهایتی است که در کناره‌های یکی از سه آتشفشان بزرگ منطقه تارسیس مریخ دیده می‌شود. 

دانشمندان می‌گویند به دلایل مختلف گودال‌ها و غار‌های مریخ مورد توجه هستند، این حفره‌ها می‌توانند در آینده سرپناهی برای فضانوردان باشند؛ از آنجایی که مریخ اتمسفر نازکی دارد و میدان مغناطیسی قابل توجهی ندارد، نمی‌تواند تابش فضا را مانند زمین دفع کند. در نتیجه، قرار گرفتن در معرض تابش در سطح مریخ به طور متوسط ​​بین ۴۰ تا ۵۰ برابر بیشتر از سطح زمین است.

نکته قابل توجه دیگر درباره این گودال‌ها این است که این گودال‌ها ممکن است در گذشته میزبان حیات بوده باشند و اگر امروز حیات میکروبی داشته باشند، بخشی از مسئله سکونت بشر در مریخ حل و فصل می‌شود.

وجود این به اصطلاح حفره‌ها در کناره‌های آتشفشان‌ها سرنخ بزرگی است که احتمالاً به فعالیت‌های آتشفشانی در مریخ مرتبط هستند. احتمال داده می‌شود کانال‌های گدازه از حادثه آتش‌فشان عظیمی شکل گرفته باشند و هنگامی که آتشفشان خاموش می‌شود، کانال نیز تخلیه می‌شود و درنهایت آنچه که باقی می‌ماند یک حفره لوله‌ای شکل طولانی و زیرزمینی است. چنین لوله‌هایی نه تنها در مریخ، بلکه در ماه و زمین نیز مشاهده شده‌اند.

اکنون دانشمندان و محققان تحقیقات خود را بر روی این حفره متمرکز کرده‌اند و سعی دارند تا به ارزیابی دقیق‌تری از آن برسند تا کشف جدیدی از سیاره سرخ را رقم بزنند. اگر این مکان اثرات جدی از حیات احیاشده یا باکتری‌های فعال را درون خود داشته باشد، ممکن است به دانشمندان کمک کند تا به فهم بهتری از زیست مریخی و موقعیت مناسب‌تر استقرار آینده انسان‌ها در آن دست پیدا کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب