دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

طوفان‌های خورشیدی سیاره سرخ مانع جدید سکونت انسان‌ها

طوفان‌های خورشیدی سیاره سرخ مانع جدید سکونت انسان‌ها
دانشمندان به دنبال راهکار‌هایی به منظور محافظت از انسان‌های ساکن مریخ در برابر تشعشعات خطرناک طوفان خورشیدی هستند.
کد خبر : 929757

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، محققان می‌گویند، از آنجایی که آژانس‌های فضایی و شرکت‌های خصوصی به دنبال ارسال خدمه انسانی به مریخ هستند، باید راه‌هایی برای کاهش خطرات ناشی از تشعشعات پرانرژی ناشی از طوفان‌های خورشیدی بیابند.

متخصصان ناسا می‌گویند، مریخ فاقد مغناطیس کره محافظ است و در هوای رقیق که تقریباً یک درصد ضخامت جو زمین است، قرار گرفته و این شرایط به پرتو‌های پرانرژی مانند پروتون‌ها، یون‌ها، نوترون‌ها و پرتو‌های گاما اجازه ورود می‌دهد. خورشید نیز نقش خود را با ایجاد انفجار‌های شدید تابش به نام ذرات انرژی خورشیدی انجام می‌دهد؛ بدین شکل شرایط ناخوشایند سیاره سرخ به اوج می‌رسد.

محققان ناسا و مرکز پیش‌بینی هوای فضایی NOAA در بولدر، کلرادو، در حال کار بر روی استراتژی‌هایی برای سفر‌های مریخی و مقابله با طوفان‌های خورشیدی هستند.

دانشمندان شرح می‌دهند، آب و هوای سیاره سرخ عامل ناخوشایندی برای سفر‌های آتی است. این سیاره خشن و سرد است و فضانوردان بیشتر از افراد ساکن سیاره زمین در معرض تشعشعات فضایی قرار خواهند گرفت. به همین دلیل حفاظت انسان‌های ساکن در مریخ در برابر پرتو‌های خطرناک طوفان‌های خورشیدی یکی از چالش‌های اساسی آینده برای فرستادن انسان به مریخ است. 

محققان می‌گویند، ساخت ساختمان‌های محکم و ضخیم با مواد پرتودفع مانند بتن یا فلزات سنگین برای جلوگیری از نفوذ پرتو‌ها احتمالا می‌تواند از افراد در برابر پرتو‌های خطرناک محافطت کند؛ طراحی سیستم‌های تهویه و فیلتراسیون هوا برای حذف ذرات رادیواکتیو و تعبیه اتاق‌های سربی یا دیگر مواد پرتودفع برای پناهگیری در زمان وقوع طوفان‌های خورشیدی شدید نیز از جمله راهکار‌هایی است که سفر انسان‌ها به سیاده سرخ را تسهیل می‌کند.

دانشمندان می‌گویند، توسعه سیستم‌های پایش و پیش‌بینی فوری فعالیت‌های خورشیدی و شناسایی زودهنگام طوفان‌های خورشیدی می‌تواند به میزان قابل توجهی به افراد برای در امان ماندن از پرتو‌های خطرناک کمک کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته