دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چانگ‌ای در راه بازگشت به زمین/ پرچم چین در ماه به اهتزاز درآمد

چانگ‌ای در راه بازگشت به زمین  پرچم چین در ماه به اهتزاز درآمد
چین به عنوان نخستین کشور جهان موفق به کاوش سمت دور ماه و نمونه‌برداری از آن شد و به همین مناسبت، پرچم خود را در سمت دور ماه به اهتزاز درآورد.
کد خبر : 915295

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، کاوشگر چانگ‌ای‌۶ پس از مأموریت نمونه‌برداری در سمت دور ماه پرچم کشور چین را در نیمه پنهان تنها قمر زمین به اهتزاز درآورد.

به گفته دانشمندان، این نخستین بار است که پرچم یک کشور در نیمه پنهان ماه به اهتزاز درمی‌آید؛ با پیشرفت موفقیت آمیز این عملیات اکنون فضاپیمای چینی در مسیر بازگشت به زمین قرار دارد.

اداره ملی فضایی چین شرح داد، این کشور از روز سه‌شنبه به عنوان بخشی از ماموریت اخیر خود، مشغول انتقال نمونه‌های ماه از سمت دور آن است و به همین جهت چانگ‌ای‌۶ ساعاتی پیش از سطح پنهان ماه به سمت بازگشت به زمین برخاسته است.

این سازمان، فرود و برخاستن کاوشگر مذکور را شاهکاری بی‌سابقه در اکتشاف ماه توسط بشر توصیف کرد. 

کاوشگر چانگ ای۶ در ساعت ۰۷:۳۸ سه‌شنبه به وقت پکن (۲۳:۳۸ سه‌شنبه به وقت گرینویچ) از سطح ماه برای اتصال به مدارگرد-بازگرداننده به زمین بلند شد. موتور ۳ هزار نیوتنی آن حدود ۶ دقیقه کار کرد و صعود کننده را با موفقیت به مدار تعیین شده ماه فرستاد.

به گفته دانشمندان سازمان فضایی چین، کاوشگر تمام رباتیک چانگ‌ای‌۶ حدود ۴۸ ساعت را در سمت پنهان ماه سپری کرد و نمونه‌برداری سریع و هوشمندانه را در حوضه قطب جنوبی-آیتکن در سمت دوردست انجام داد. این کاوشگر نمونه‌ها را در دستگاه‌های ذخیره‌سازی که طبق برنامه توسط صعودکننده حمل می‌شد، قرار داده است.

متخصصان پایگاه زمینی این عملیات توضیح دادند، نمونه‌برداری هوشمند یکی از مراحل کلیدی ماموریت چانگ‌ای۶ بوده؛ این کاوشگر در برابر دمای بالا در سمت دور ماه مقاومت و با موفقیت نمونه‌های سمت دور را با دو روش نمونه‌برداری از سطح که شامل بازوی رباتیک و حفاری می‌شود جمع‌آوری کرد.

محققان در آزمایشگاه زمینی نیز از داده‌های ارسال شده توسط ماهواره رله برای شبیه‌سازی مدل جغرافیایی منطقه نمونه‌برداری و فرآیند نمونه‌برداری استفاده کردند و توانستند برای تمام مراحل نمونه‌گیری و ارسال آن برنامه از پیش تعیین شده را با دقت اجرا کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته