دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 خرداد 1403 - 12:05
در گزارش آنا بخوانید؛

۱۵ اختراع عجیب‌وغریب تاریخ!

۱۵ اختراع عجیب‌وغریب تاریخ!
بهترین اختراعات بشر راه حل‌هایی را به شیوه‌ای اثربخش برای مشکلات بشر ارائه کرده‌اند. با این حال گهگاه شاهد اختراعاتی هستیم که به عجیب‌وغریب‌ترین حالت ممکن راه حلی برای یک مشکل عرضه و یا سعی می‌کنند مشکلاتی را حل کنند که اصلاً وجود ندارند!
کد خبر : 914461

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بهترین اختراعات بشر به شیوه‌ای اثربخش و با کمی سَبک‌وسیاق خاص خود، راه حل‌هایی را برای مشکلات بشر ارائه کرده‌اند. با این حال همیشه اینگونه نیست و شاهد اختراعاتی هستیم که نسبتاً عجیب به نظر می‌رسند؛ نوآوری‌هایی که یا سعی می‌کنند مشکلاتی را حل کنند که اصلاً وجود ندارند و یا می‌خواهند به عجیب‌وغریب‌ترین حالت ممکن راه حلی برای یک مشکل عرضه کنند.

در این گزارش با ۱۵ خلاقیت کاملاً عجیب‌وغریب از گوش‌های گربه‌ای قابل کنترل با مغز گرفته تا لاستیک‌های درخشان خودرو و انواع کلاه‌ها آشنا می‌شویم:

۱-    نِکومینی

مخترعان ژاپنی سال ۲۰۱۱، فناوری ژاپنی را با نوعی لباس فانتزی شبیه حیوانات ترکیب کردند. «Necomini» «نکومینی» دستگاه ابداعی با گوش‌های گربه‌ای استکه توسط امواج مغزی کاربر کنترل می‌شود! وقتی کاربر تمرکز می‌کند، گوش‌های دستگاه بالا می‌آیند و هنگامی که گوش‌ها می‌افتند، نشان می‌دهد کاربر در حالت ریلکسیشن قرار گرفته است!

با وجود عجیب بودن این اختراع، این گجت هنوز در بین بدل پوشان (کازپلی ها)، محبوب و در ژاپن (با قیمت حدود ۹۰ پوند) قابل خرید است.

۱۵ اختراع عجیب‌وغریب تاریخ!

۲-    خودروی تک چرخ 

خودرو و موتورسیکلت‌ها احتمالاً یکی از محبوب‌ترین اختراعات تمام دوران هستند؛ اما اگر اختراع «داینسفر» «Dynasphere» کمی محبوبیت پیدا می‌کرد، همه چیز می‌توانست بسیار متفاوت‌تر باشد! داینسفر می‌توانست به سرعت ۴۸ کیلومتر در ساعت برسد و از یک موتور بنزینی یا یک موتور برقی نیرو می‌گرفت.

این تله مرگ موتوری با ارتفاع سه متری، جدای از مسائل ایمنی آشکار، چندان کاربردی نبود. راندن دشواری داشت و در صورت ترمز شدید یا شتاب گرفتن، راننده در داخل چرخ غلت می‌خورد.

۱۵ اختراع عجیب‌وغریب تاریخ!

۳-    توماتان 

تاکنون رؤیای رباتی را داشته‌اید که به شما گوجه فرنگی بدهد؟ خوب، بیشترمان می‌توانیم چنین تصوری داشته باشیم.
شرکت آب میوه سازی کاگومه در ژاپن دستگاه منحصربه فردی را به عنوان ابزاری برای خوردن گوجه فرنگی در حین دویدن در ماراتن ابداع کرد! متأسفانه این نمونه اولیه فقط برای اهداف تبلیغاتی ساخته شد و در حال حاضر برای خرید در دسترس نیست. شرمنده!

۱۵ اختراع عجیب‌وغریب تاریخ!

۴-    لاستیک‌های درخشان

در دهه ۱۹۶۰ شرکت تایر سازی «گود یر» «Goodyear» ایده جالبی داشت. چرا تایر‌هایی تولید نکند که بدرخشند؟ تایرها از پلاستیکی مصنوعی ساخته شده بودند و با لامپ‌های نصب‌شده در داخل چرخ روشن می‌شدند و باعث می‌شد کل تایر به خوبی بدرخشد.

ایده، ارائه طیف وسیعی از رنگ‌ها بود، اما اگرچه لاستیک‌ها در تاریکی شگفت انگیز به نظر می‌رسیدند وقتی خیس می‌شدند عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دادند. همچنین در صورت ترمز شدید، این لاستیک‌های درخشان زودتر خراب می‌شدند و از نظر ایمنی ایده آل نبودند؛ به همین دلیل این ایده کنار گذاشته شد.

۱۵ اختراع عجیب‌وغریب تاریخ!
۵-    کلاه حساسیت فصلی 

«کنجی کاواکامی» «Kenji Kawakami» غول دنیای اختراعات عجیب و غریب است. او کلمه «Chindogu» را که به عنوان «ابزار‌های عجیب و غریب» ترجمه می‌شود، ابداع و صد‌ها مورد از این موارد عجیب و غریب و پوچ را اختراع کرده است! اینها شامل چتر‌های کوچک برای کفش شما، قیف قطره چشم و دستکش ارتش سوئیس است.

او کلاهی را به نام کلاه حساسیت فصلی ابداع کرد که برای مبارزه با عطسه مداوم ناشی از آلرژی بیماری به طور مداوم دستمال کاغذی عرضه می‌کند. راه حلی نا زیبا برای یک مشکل قدیمی، اما با این وجود، خودش راه حلی است.

۱۵ اختراع عجیب‌وغریب تاریخ!
۶-    عینک در حالت درازکش

عینک مطالعه «هاملین» «Hamlin» به کاربر اجازه می‌دهد در حالی که دراز کشیده است کتاب بخواند. با استفاده از سیستمی از آینه‌ها مانند پریسکوپ، کاربر می‌توانست با زاویه ۴۵ درجه صفحه کتاب را مشاهده کند. 

۱۵ اختراع عجیب‌وغریب تاریخ!

۷-    گربه ماشینی میو کُن

آیا می‌خواهید بدون داشتن یک گربه واقعی، از تمام مزایای داشتن این حیوان خانگی بهره‌مند شوید؟ خب، حتی این اختراع بیهوده توسعه یافته در ژاپن در دهه ۱۹۶۰ نیز به شما پیشنهاد نمی‌شود.

این دستگاه اگرچه برای ترساندن موش‌ها طراحی شده بود، اما موفق به فریب این جوندگان نمی‌شد. ماشین میوکن در پایان یک روز طولانی نیز قادر به در آغوش گرفتن صاحبش نبود. شاید تنها نکته مثبت این گربه ماشینی میو کن، جویده و پاره نشدن مبل‌ها و نیاوردن حیوانات کوچک مرده را به خانه باشد.

۱۵ اختراع عجیب‌وغریب تاریخ!
۸-    بالش چُرت

بالش چُرت اصلی که توسط شرکت «اوستریچ پیلو» «Ostrichpillow» ساخته شد، به طرز باشکوهی احمقانه بود! به شما امکان داد با خیال راحت روی میز چرت بزنید، نور و سر و صدا را مسدود کنید، سر خود را بالشتک تیکه داده و به راحتی از طریق بینی یا دهان نفس بکشید.
تنها مشکل این است که ممکن است همکارانتان در یک جلسه مهم کاری، از شنیدن صدای خروپف شما خوشحال نشده و خودتان نیز آن قدر راحت باشید که متوجه صدای آزاردهنده تان نشوید.

۱۵ اختراع عجیب‌وغریب تاریخ!

۹-     ماشین زیردریایی

در فیلم «جاسوسی که دوستم داشت» محصول ۱۹۷۷، «جیمز باند» خودروی «لوتوس اسپریت» خود را زیر آب می‌برد. اگرچه اسپریت یک خودروی زیردریایی کارآمد نبود، اما الهام بخش شرکت خودروساز آلمانی «رین اسپید» «Rinspeed» برای طراحی نسخه خود از یک ماشین زیردریایی شد.

وسیله نقلیه حاصل، موسوم به «اس کوبا» «sQuba»، یک خودروی اسپرت برقی بدون آلایندگی بود که انرژی آن توسط باتری‌های لیتیوم یون قابل شارژ، تامین می‌شد. این زیردریایی می‌توانست تا عمق ۱۰ متری شیرجه بزند و در صورت قرار گرفتن کامل زیر آب، با سرعت سه کیلومتر در ساعت حرکت کند. با وجود بازخورد مثبت رسانه‌ای زیاد، این خودرو از مرحله نمونه اولیه فراتر نرفت.

۱۵ اختراع عجیب‌وغریب تاریخ!

۱۰-    محافظ سیبیل 

سبیل صد‌ها سال است که شکل محبوبی از مو‌ی صورت مردان تلقی می‌شود. اواخر قرن نوزدهم، سبیل چخماقی به یک مدل رایج سیبیل در سراسر جهان تبدیل شد. بنابراین، در سال ۱۸۷۶، «ویرجیل گیتس» آمریکایی حق اختراعی برای محافظ سبیل دریافت کرد تا هنگام خوردن یا نوشیدن، آن را تمیز و خشک نگه دارد.

این محافظ ساخته شده از لاستیک یا فلز، با دو بند لاستیکی روی گوش‌ها در جای خود نگه داشته می‌شد. نیازی به گفتن نیست که محبوبیتی نداشت.

۱۵ اختراع عجیب‌وغریب تاریخ!

۱۱-    دوچرخه فلیز

فلیز وسیله‌ای دوچرخه‌مانند است، اما شباهت‌های بیشتری به اسکوتر دارد. ایده فلیز به زمانی قبل از دوچرخه بازمی‌گردد وقتی که اسب سرگرمی (Dandy horse) توسط «بارون کارل درایس» بیش از ۲۰۰ سال پیش اختراع شد. مانند فلیز، این دوچرخه اولیه نیز زنجیر نداشت و رکاب‌زن تمام نیروی محرکه را تامین می‌کرد. تفاوت اصلی در اینجا این واقعیت است که رکاب‌زن به جای نشستن روی صندلی، از یک قاب معلق بالای دوچرخه آویزان می‌شود. این دوچرخه که با قاب فیبر کربنی ساخته شده، سبک و مدرن است...، اما بعید به نظر می‌رسد که برای کسی کاربرد زیادی داشته باشد.

۱۵ اختراع عجیب‌وغریب تاریخ!
۱۲-    سنگ خانگی 

مدت‌ها قبل از شبیه سازی تاماگوچی و بازی‌های رایانه‌ای، اگر کسی خواهان حیوان خانگی غیر زنده بود می‌توانست «سنگ خانگی» «Pet Rock» خریداری کند. برای تقلید از تجربه داشتن یک حیوان خانگی واقعی این سنگ خانگی نیز دارای محل خواب و تجهیزات نگهداری بود.

برای برهه‌ای بسیار کوتاه در تاریخ، این اسباب بازی پرفروش‌ترین اسباب بازی در آمریکا بود، اما پس از شش ماه فروش شروع به کاهش کرد و عرضه سنگ خانگی به سرعت در فوریه ۱۹۷۶ متوقف شد.

۱۵ اختراع عجیب‌وغریب تاریخ!

۱۳-    تخت خواب V شکل 

«جوزف پیلاتس» متخصص فرهنگ فیزیکی، مربی پرآوازه‌ی حوزه ورزش، در زمینه طراحی و اختراع تخت نیز از شهرت خوبی برخوردار است.
این شهروند آلمانی پس از نقل مکان به آمریکا، یک تخت V شکل را طراحی و در سال ۱۹۳۰ ثبت اختراع کرد. پیلاتس معتقد بود که تخت‌های سنتی به اندازه کافی راحت نیستند و طراحی جدید او به صاف نگه داشتن کمر و حمایت بیشتر از بازو‌ها و پا‌ها کمک می‌کند. اما به نظر می‌رسد که عموم مردم موافق نبودند.

۱۵ اختراع عجیب‌وغریب تاریخ!
۱۴- کلاه جرثقیلی سرو غلات 

«دومینیک ویلکوکس» «Dominic Wilcox» هنرمند و مخترعی است که اختراعات عجیب و غریب داشته است از جمله قلم بینی برای استفاده از گوشی هوشمند در حمام.

کلاه جرثقیل دار سرو غلات، یک دستگاه جرثقیل هیدرولیک با نیروی شیر است که روی سر شما قرار می‌گیرد. با فشار دادن و کشیدن پیستون‌ها می‌توانید بازو‌ها را حرکت داده تا غلات را از بسته‌اش به کاسه خود منتقل کنید. پس از آماده شدن، می‌توانید شیر را در کاسه خود ریخته و میل کنید.
به دلایلی عجیب، این دستگاه هنوز به فروش نرسیده است.

۱۵ اختراع عجیب‌وغریب تاریخ!

۱۵-    قفس کودک

قفس کودک ایده وحشتناکی بود که خوشبختانه مورد توجه قرار نگرفت. این قفس‌ها برای افرادی طراحی شد که در آپارتمان‌هایی با دسترسی محدود به فضای سبز زندگی می‌کردند. این قفس‌ها راه حل خوبی برای بیرون آوردن نوزادان به هوای تازه در نظر گرفته شده بودند.
این ابتکار اگرچه در مکان‌های مختلفی در سراسر جهان، مانند نیویورک و لندن آزمایش شد، اما خوشبختانه هیچ والدینی علاقه خاصی به آویزان کردن نوزادشان از پنجره نداشتند.

۱۵ اختراع عجیب‌وغریب تاریخ!

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته