12 خرداد 1403 - 00:02
تقویم علم؛

۱۲ خرداد در دنیای علم چه خبر؟

در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز 12 خرداد برابر یک ژوئن را ورق می‌زنیم.

کارل گئورگ کریستیان فان اشتات

یک  ژوئن ۱۸۶۷ میلادی برابر با ۱۲ خرداد ۱۲۴۶ خورشیدی، کارل گئورگ کریستیان فان اشتات، ریاضی‌دان آلمانی که اولین نظریه کامل نقاط، خطوط و سطوح موهمی را در هندسه تصویری ایجاد کرد درگذشت. کار اولیه او در تعیین مدار یک دنباله‌دار بود و بر اساس این کار، مدرک دکتری خود را دریافت کرد. او نشان داد که چگونه می‌توان یک چند ضلعی منتظم ۱۷ ضلعی را فقط با استفاده از پرگار رسم کرد و نشان داد رابطه‌ای که یک مقطع مخروطی بین قطب و خط قطبی ایجاد می‌کند از خود منحنی بنیادی‌تر است. او به هندسه تصویری و اعداد برنولی (که یاکوب برنولی آنها را کشف کرده بود) هم روی آورد و همچنین راه‌حلی هندسی برای معادلات درجه دوم ارائه کرد.

هانس برگر

یک  ژوئن ۱۹۴۱ میلادی برابر با ۱۲ خرداد ۱۳۲۰ خورشیدی، هانس برگر، روان‌پزشک و فیزیولوژیست اعصاب اهل آلمان درگذشت. برگر در سال ۱۹۲۴ نوار مغزی (ای‌ای‌جی) یا الکتروآنسوفالوگراف یا ضبط امواج مغزی را اختراع کرد و همچنین امواج آلفا را کشف کرد و به‌همین‌دلیل، امواج آلفا را باعنوان امواج برگر هم می‌شناسند. سال ۱۹۳۴، ادگار آدریان، الکتروفیزیولوژیست‌ انگلیسی، مشاهدات مقدماتی با الکتروآنسفالوگرافی هانس برگر را  تایید کرد. پس‌از این تایید، فناوری نوار مغزی ارزش جهانی یافت و این‌گونه در مجمعی بین‌المللی به رسمیت شناخته شد و به‌زودی در انگلستان، فرانسه و آمریکا مورد استفاده کاربردی قرار گرفت.

میچیو سوجیمورا

یک  ژوئن ۱۹۶۹ میلادی برابر با ۱۲ خرداد ۱۳۴۸ خورشیدی، میچیو سوجیمورا، دانشمند کشاورزی و زیست‌شیمی‌دان ژاپنی که تحقیقات دقیقی روی مواد مشتق از چای سبز انجام داد، درگذشت. سال ۱۹۲۰، زمانی که دانشگاه امپراتوری هوکایدو دانشجوی دختر را نمی‌پذیرفت، او به‌عنوان دستیار آزمایشگاه بدون مزد در آزمایشگاه تغذیه مواد غذایی دانشگاه مشغول به‌کار شد. اکتبر ۱۹۲۳، او به‌عنوان دانشجوی پژوهشی در موسسه تحقیقات فیزیکی و شیمیایی پذیرفته شد. در آنجا، در سال ۱۹۲۴ سوجیمورا و همکارش سیتارو میورا دریافتند که چای سبز منبع طبیعی ویتامین ث است. سوجیمورا در سال ۱۹۲۹ از چای سبز، فلاونوئید تلخ کاتچین، در سال ۱۹۳۰ تانن و در سال ۱۹۳۴ گالوکاتچین را استخراج کرد. او اولین زن در ژاپن است که در رشته کشاورزی مدرک دکتری گرفت. او از سال ۱۹۴۹ استاد دانشگاه شد.

هوگو مونستربرگ

یک  ژوئن ۱۸۶۳ میلادی برابر با ۱۲ خرداد ۱۲۴۲ خورشیدی، هوگو مونستربرگ، روان‌شناس و فیلسوف آلمانی‌آمریکایی که به کاربردهای روان‌شناسی در حقوق، تجارت، صنعت، پزشکی، تدریس و جامعه‌شناسی علاقه‌مند بود، به‌دنیا آمد. او پیشرو در حوزه رفتارگرایی بود و در روان‌شناسی نظری، نظریه کنش او توجه را بر‌اساس باز‌بودن مسیرهای عصبی به عضلات تعریف می‌کرد. کار او در روانشناسی صنعتی/سازمانی (I/O) بسیار تجربی بود. او به مشکلات مربوط به یکنواختی، کاهش دقت، فرسودگی و خستگی، تأثیرات فیزیکی و اجتماعی بر نیروی کار، تأثیرات تبلیغات و توسعه آینده روان‌شناسی اقتصادی نگاه کرد.