دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

شاخص‌های فعالیت سکوی‌های خارجی در ایران چیست؟

شاخص‌های فعالیت سکوی‌های خارجی در ایران چیست؟
یک کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در کشور‌های سراسر دنیا برای فعالیت پلتفرم‌ها مدل‌های حکمرانی‌پذیر شفافی پیاده شده است و مذاکره درباره هماهنگی پلتفرم‌ها و رگولاتور در فضایی باز صورت می‌گیرد.
کد خبر : 912203

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سال گذشته شورای عالی فضای مجازی مدعی شد که می‌خواهد امکان فعالیت سکوهای خارجی پرمخاطب را با استفاده از پروتکلی جدید در کشور فراهم ‌کند. اما باید دید شاخص‌های جذب سکوهای خارجی در کشور چیست و تا چه اندازه قابل اجراست؟

در همین راستا پویا ذکری، کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این موضوع باید از نظر کارشناسان فنی مورد بررسی قرار بگیرد و درنهایت بعد از جمع‌بندی نهایی اجرایی شود؛ اما موضوعی که مطرح می‌شود این است که پوسته‌های داخلی پیام‌رسان‌های خارجی امنیت لازم برای حفاظت از داده‌های شخصی افراد را ندارند و چالش‌های نظارتی برای رگولاتور به‌وجود می‌آورد.

وی در ادامه افزود: مانند تجربه تلخ تلگرام طلایی که به نتیجه نرسید، چون تنها روکش و پوسته‌‌ای غیر رسمی از پلتفرم اصلی بود و قابلیت مدیریت و نظارت نداشت. بنابراین این سیاست نتیجه مطلوبی نداشت.

این کارشناس فناوری اطلاعات ادامه داد: در کشورهای سراسر دنیا برای فعالیت پلتفرم‌ها مدل‌های حکمرانی پذیر شفافی پیاده شده است، به صورتی که مذاکره درباره هماهنگی پلتفرم‌ها و رگولاتور در فضایی باز صورت می‌گیرد و قالب‌هایی با شاخص‌های معین تعریف شده است.

وی در ادامه افزود: برای مثال وقتی درخواست تأسیس نمایندگی مطرح می‌شود باید در آن شاخص‌ها و نوع تعاملات به طور روشن بیان شود به این صورت که با تأسیس نمایندگی قرار است چه میزان از سهام را از آن خود کند یا مدیریت بر عهده چه کسی است و تا چه حد قرار است در امور دخالت کند؟ این معیار و ملاک‌ها در کشور‌های اروپایی کاملا مشخص و روشن است به طوری‌که طبق قرارداد بسته شده با پلتفرم شاخص‌ها و معیارهای مورد انتظار از آن مشخص می‌شود.

ذکری در ادامه افزود: عموماً شاخص‌ها دو محور دارد، یکی بعد تجاری است که بتواند بازار داخلی را حمایت کند به این صورت که در مدت ۵ سال پلتفرم داخلی ارتقاء یابد یا از زیرساخت‌های پلتفرم مذکور استفاده کند که این یک نگاه تجاری و اقتصادی مهم است و موضوع دوم که بسیار مهم است حمایت از مصرف کننده است که بازهم باید برای آن شاخص‌هایی از مفهوم تا معیار تعریف و ابلاغ شود تا اطمینان لازم برای جذب سکوی خارجی را فراهم شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته