دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

هوش مصنوعی امارات رونمایی شد

هوش مصنوعی امارات رونمایی شد
امارات متحده عربی مدل جدیدی از هوش مصنوعی را به منظور رقابت با شرکت‌های بزرگ این فناوری عرضه کرده که هم مبتنی بر متن است و هم برای تصاویر آپلود شده، متن توصیفی ایجاد می‌کند.
کد خبر : 911257

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، یک موسسه تحقیقاتی دولتی در امارات متحده عربی روز دوشنبه یک مدل هوش مصنوعی مولد منبع باز را منتشر کرد که می‌تواند با مدل‌های شرکت‌های بزرگ فناوری رقابت کند.

موسسه نوآوری فناوری (TII) (مرکز تحقیقات علمی پیشرو در جهان و ستون تحقیقات کاربردی شورای تحقیقات فناوری پیشرفته ابوظبی) اعلام کرد که نام این هوش مصنوعی «فالکون۲» و مبتنی بر دو نسخه است؛ «فالکون ۲، ۱۱ بی»، یک مدل مبتنی بر متن، و «فالکون ۲، ۱۱ بی وی‌ال‌ام»، نسخه دیگری از آن است که می‌تواند توصیف متنی تصویر آپلود شده را شکل دهد.

این کشور به عنوان یکی از صادرکننده‌گان بزرگ نفت و قدرت تاثیرگذار در خاورمیانه، سرمایه گذاری‌های عظیمی در زمینه هوش مصنوعی انجام می‌دهد، اما این روند از سوی مقامات آمریکایی که سال گذشته اولتیماتوم صادر کردند نیز مورد بررسی قرار گرفت تا بین محصولات مبتنی بر فناوری آمریکایی و چینی، نمونه آمریکایی مورد استفاده قرار گیرد.

شرکت اماراتی هوش مصنوعی «جی ۴۲» (G۴۲) که توسعه‌دهنده فالکون‌۲ است قبل از تضمین سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری مایکروسافت که با واشنگتن هماهنگ شده بود، استفاده از سخت افزار‌های چینی را کنسل و سهام آن شرکت‌ها را واگذار کرد.

فیصل البنایی، دبیرکل مرکز تحقیقات علمی پیشرو ابوظبی که مشاور رئیس جمهور در زمینه تحقیقات استراتژیک و فناوری پیشرفته نیز است، گفته، امارات نشان داده که می‌تواند یکی از سازندگان اصلی مدل‌های متنوع هوش مصنوعی باشد.

هوش مصنوعی امارات در حالی عرضه می‌شود که شرکت‌ها و کشور‌ها پس از انتشار چت‌جی پی‌تی توسط شرکت فناوری اپن‌ای‌آی در سال ۲۰۲۲ در حال رقابت برای توسعه مدل‌های زبان بزرگ خود هستند و برخی از آنها ترجیح داده‌اند کد هوش مصنوعی خود را اختصاصی نگه دارند، برخی دیگر مانند  امارات و متا نیز کد خود را در دسترس عموم قرار داده‌اند تا همه بتوانند از آن استفاده کنند.

مدل هوش مصنوعی امارات 

با هدف توسعه امنیت داده و اطلاعات در این کشور معرفی شده و به گفته مقام‌های اماراتی، این مدل هوش مصنوعی با استفاده از تکنولوژی پیشرفته، توانمندی‌های بسیار بالایی در زمینه تحلیل داده و اطلاعات دارد و قادر است با نامداران مهم حوزه فناوری رقابت کند.

این مدل به منظور تحقق اهداف استراتژیک امارات متحده عربی، از جمله افزایش امنیت سایبری و تحقق شفافیت در حکومت الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و قرار است در ابعاد و مسائل مختلف اجتماعی و سیاسی نقش اساسی داشته باشد و به توسعه پایدار کشور کمک کند.

با مدل جدید هوش مصنوعی، امارات امکانات مورد نیاز خود در این فناوری را برای رقابت با شرکت‌های بزرگ و مهم در جهان فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته