دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 ارديبهشت 1403 - 00:11
توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان؛

دسترسی حمل‌و‌نقل‌ دریایی و هوایی به ارتباطات مخابراتی/آنتن‌های ماهواره‌ای سیار ساخته شد

دسترسی حمل‌و‌نقل‌ دریایی و هوایی به ارتباطات مخابراتی آنتن‌های ماهواره‌ای سیار ساخته شد
محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و تولید آنتن‌های ماهواره‌ای سیار برای کاربرد‌های مختلفی برای دسترسی حمل‌و‌نقل دریایی و هوایی به ارتباطات مخابراتی شدند.
کد خبر : 905558

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتباطات در عصر حاضر یکی از نیاز‌های اساسی هر جامعه انسانی محسوب می‌شود از این‌رو نیاز دسترسی به ارتباطات سیار همچون آنتن‌های ماهواره‌ای سیار روز به روز در حال گسترش است؛ این آنتن‌ها دسترسی به ارتباطات مخابراتی را در دور افتاده‌ترین نقاط دنیا و در هر موقعیتی (زمین، دریا و هوا) امکان پذیر می‌کنند.

چنین راهکار ارتباطی، دسترسی به هر نوع سرویس صوتی (مانند تلفن و فکس)، تصویری (شامل عکس و فیلم) و انتقال داده (هر نوع داده ای) را روی خودرو، قطار، کشتی، هواپیما و هر وسیله در حال حرکت فراهم می‌کند و یکی از کارآمد‌ترین روش‌های ارتباطی در نقاط دور افتاده و در مواقع بروز بحران و حوادث غیر مترقبه محسوب می‌شود که نقش کاربردی متنوعی در روابط تجاری، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری برعهده دارد.
در حال حاضر پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایران موفق به تولید آنتن‌های اتوماتیک با کاربرد‌های دریایی، هوایی، خودرویی، قطار و تاکتیکی شده‌اند.

محمد ایزدی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: این شرکت موفق به طراحی و تولید آنتن‌های ماهواره‌ای سیار با کاربرد‌های مختلف دریایی، خودرویی، هوایی، قطاری و تاکتیکی شده است. تاکنون موفق به تولید در حوزه صنایع دریایی سه محصول آنتن‌های ارسال، دریافت به روی شناور‌های تجاری و نظامی، آنتن‌های دریافت برای کشتی‌های در حال حرکت شده ایم.

وی گفت: کشتی‌های در حال حرکت می‌توانند کانال‌های ماهواره‌ای را دریافت و در کشتی پخش کنند. این قابلیت برای کوپه قطار‌ها نیز تعبیه شده است. به طوری که اکنون قطار‌های تهران- مشهد و تهران- زنجان مجهز به این آنتن‌ها هستند و می‌تواند کانال‌های صدا و سیما را دریافت و در کوپه‌ها یا اتاقک‌های قطار پخش کنند.

وی به مزایای آنتن‌های دریایی اشاره کرد و در این خصوص گفت: یکی از مهمترین مزیت‌های آنتن‌های دریایی این است که بدون جایگاه نیز کار می‌کنند. معمولا آنتن‌های دریایی باید هلدینگ و GPS داشته باشند تا بتوانند ماهواره و موقعیت ماهواره را پیدا کنند، زیرا هر دو متحرک هستند و اگر بخواهند روبروی یکدیگر قرار بگیرند باید سمت و ارتفاع هم را بدانند. کشتی‌ها برای دانستن این سمت و ارتفاع حتما باید GPS و جهت یاب شمال جغرافیایی داشته باشند.

مدیر شرکت خاطرنشان کرد: در گذشته کشتی‌ها، شمال جغرافیایی و GPS را به این آنتن‌ها می‌دادند، اما اخیرا کشتی‌های نظامی و تجاری راغب به انجام این کار نیستند، زیرا نصب شمال یاب و GPS خیلی گران قیمت‌ هستند. قیمت آنها حدود ۵۰ الی ۶۰ هزار دلار است و اگر احیانا اتصالی صورت بگیرد و کشتی بسوزد، جهت یابی آن مشکل پیدا می‌کند. ما ابتکار به خرج دادیم و آن را مستقل از کشتی کرده‌ایم یعنی خودش جایگاه، شمال یاب و GPS دارد و مستقل از کشتی کار می‌کند.

وی اظهارکرد: آنتن‌های خودرو نیز برای حوادث غیر مترقبه و شبکه‌های مدیریت بحران، شبکه‎‌های نفتی و شبکه‎های بانکی، مراقبت از مرز‌ها و ارتباطات فرماندهی نظامی، نظارت تصویری به هنگام در جاده‌ها، ارتباطات مخابرات تلفن ثابت و سیار در مناطق دور دست و مواقع بحران، واحد‌های سیار خبری تلویزیونی و رسانه‌های ارتباط جمعی، شبکه‌های تحقیقاتی میدانی در مناطق دور افتاده، شهرداری‌ها، آتش‌نشانی، پزشکی از راه دور، آموزش از راه دور و ... کاربرد دارد.

ایزدی گفت: تمام نرم افزار‌ها و سخت افزار‌های این محصول در داخل کشور تولید شده اند و از نظر نظامی و تجاری ایمن هستند. واردات این محصولات نیز به علت کاربرد نظامی آن و به دلیل اعمال تحریم‌ها سخت است از اینرو با تولید این محصولات نیاز کشور در این حوزه‌ها مرتفع می‌شود.

وی افزود: این محصول اکنون در مرحله تجاری‌سازی به سر می‌برد؛ این آنتن‌ها به مدت ۴ سال روی کشتی‌های تجاری کار می‌کنند. حدود شش ماه نیز است که روی کشتی‌های نظامی نصب شده‌اند. 

این پژوهشگربه مشکلات اجرای این طرح پرداخت و گفت: اکنون برای اجرای این طرح با مشکلات نقدینگی، مالیات، شهرداری و. مواجه‌ایم. همچنین حمایت‌های لازم از سوی دولت برای اجرای این طرح نمی‌شود. در عمل نیز باید خودمان با پشتکار قوی و تلاش زیاد به دنبال بازاریابی و ارایه آن به بازار باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب