دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیرو‌های مسلح:

دریای هوشمند نیازمند فناوری‌های نوظهور است

دریای هوشمند نیازمند فناوری‌های نوظهور است
معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیرو‌های مسلح با تاکید بر اینکه دستاورد‌های حوزه دفاعی باید در بخش ملی نیز ملموس باشد، گفت: دریای هوشمند با هر تعبیر یا رویکردی نیازمند فناوری‌های نوظهور به خصوص تحول رقمی، شبکه ارتباطی امن و پا برجا، هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ، رایانش فوق سریع، مواد نو و فرایند‌های ساخت جدید، زیست فناوری و وسایل خودران است. 
کد خبر : 899910

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری خبرگزاری آنا، سردار محمد مهدی نژاد نوری، معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیرو‌های مسلح در رویداد تبادل فناوری در صنعت دریایی (دریای هوشمند) گفت: هیئت دولت مصوبه‌ای برای سرریزی فناوری متقابل حوزه دفاعی و ملی داشت یعنی هر آنچه در بخش ملی انجام می‌شود، بخش دفاعی نیز بار دیگر آن را انجام ندهد و بالعکس. همچنین در برنامه توسعه پنجم بند ب ماده ۱۰۲ نیز به همکاری دستگاه‌های مختلف تذکر داده است. نظریه پشت این بند است که باید ۴مورد را تجمیع کنیم تا همه این فعالیت‌هایی که شکل می‌گیرد، دست به دست هم دهند. یک مورد، تجمیع نیاز‌ها است. نیاز‌های وزراتخانه‌ها اگر تجمیع پیدا کند، انجام آن کار توجیه پذیر می‌شود. 

وی افزود: مبلغ قرارداد‌های این رویداد در آغاز کار است. قطعا سقف این همکاری‌ها خیلی بیشتر از این میزان است به شرط تحقق این زیست بوم یعنی باید برگشت داشته باشد و تولید ثروت کند؛ از ثروت ایجاد شده، موضوع  جدید فعال شوند.

مهدی‌نژاد نوری خاطرنشان کرد: در دنیا و امریکا ۵۰ درصد اعتبارات تحقیق و توسعه ملی شان صرف بخش دفاع می‌شود. این بدان معنا نیست که دستاورد‌های دفاعی در دفاع بماند بلکه وارد بخش ملی نیز می‌شود. ما نقشه جامع علمی دفاعی امنیتی را در شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسانده ایم.

وی تاکید کرد: تجمیع ظرفیت‌ها (حجم) و قابلیت‌ها (ویژگی و شاخصه ها) اهمیت دارد که باعث می‌شود کشور نیازمندی هایش را به خوبی برآورده کند و در رقابت دنیا شرکت کند. چنین رویدادی نیز در این راستا تعریف شده است.

معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیرو‌های مسلح خاطرنشان کرد: آمار و تعداد شرکت‌های دانش بنیان برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر باید افزایش یابد تا سهمی در اقتصاد جهانی داشته باشیم. اکنون نگرانی بزرگ ما مربوط به بازار است. شیب حرکت و بزرگی و سرعت کار ما باید زیاد باشد. رویداد امروز می‌تواند اقدام آزمایشی برای رفع دغدغه هایمان باشد.

وی به عوامل موثر در پیشرفت و شکوفایی دریایی اشاره کرد و گفت: منظور از ملاحظات اجتماعی، بکارگیری و مشارکت نیرو‌های بومی در شهر‌های ساحلی و بنادر است. امنیت نیز پایه و اساس هرگونه فعالیت و ضامن موفقیت بقیه اقدامات است. فناوری و نوآوری هم بستر تحول در بقیه عوامل و همچنین دستاورد‌های مستقیم است. بدیهی است، هریک از این عوامل خود به مولفه‌های زیادی تقسیم می‌شود که آثار تجمیعی آن در کنار سایر عوامل وضعیت نوآوری و توسعه فناوری را مشخص می‌کند.

معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیرو‌های مسلح تاکید کرد: دریای هوشمند با هر تعبیر یا رویکردی نیازمند فناوری‌های نوظهور به خصوص تحول رقمی، شبکه ارتباطی امن و پا برجا، هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ، رایانش فوق سریع، مواد نو و فرایند‌های ساخت جدید، زیست فناوری و وسایل خودران است.

مهدی نژاد گفت: با رویکرد نوآوری باید زیست بوم نوآوریدریایی را با حضور همه نقش‌آفرینان شکل داد و تقویت کرد.
معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیرو‌های مسلح افزود: علاوه بر تامین منابع مالی ریسک پذیر حمایتی، منابع مالی باید به صورت متنوع با محوریت بازار و رفع نیاز‌های واقعی تامین و پرداخت کرد.

وی بیان کرد: رویکرد اقتداری در شروع فناوری‌های نوظهور و پر ریسک قابل فهم و اقدام است، اما استمرار و تداوم آن باید رویکرد اقتصادی باشد، یعنی به دست مردم باشد.

سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری شاه بیت فعالیت صنایع دریایی است 

در ادامه علی جبار رشیدی، معاون علوم تحقیقات و فناوری و نوآوری سازمان صنایع دریایی گفت: برگزاری این رویداد گام نخست هوشمند سازی صنایع دریایی قلمداد می شود.۷ -۸ ماه قبل برای همکاری با شرکت های دانش بنیان اقداماتی صورت گرفت.

وی افزود: در کنار هم قرار گرفتن ۳۷ شرکت دانش بنیان و فناور و صنایع دریایی بزرگترین دستاورد این رویداد به شمار می رود و صندوق نوآوری و شکوفایی در زمینه نقش محوری داشته است.

وی تصریح کرد: ما برای ایجاد این ارتباط با ۷۰ شرکت مذاکره انجام داده ایم.  نیمی از این شرکت ها که دارای محصول بوده اند در این رویداد حاضر شده اند.

معاون علوم تحقیقات و فناوری و نوآوری سازمان صنایع دریایی گفت: ما در وزارت دفاع ۳ حوزه برق، کامپیوتر و ICT، کنترل، مانیتورینگ، هوشمند سازی و ناوبری و شبیه سازی و نرم افزار را جز حوزه های محوری تعریف کردیم. این حوزه ها هر چند ۵ درصد حوزه های ما را شکل می دهند ولی دستیابی به آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گفته وی، همکاری با شرکت های دانش بنیان در این رویداد گام اول همکاری صنایع دریایی با بخش های خصوصی محسوب می شود. در گذشته رویدادها تنها نیازمحور بود اما رویدادهای کنونی علاوه بر نیاز محوری،  قابلیت محور نیز هستند.

جبار رشیدی با تاکید براینکه سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری شاه بیت فعالیت صنایع دریایی است، گفت: در فناوری‌های صنایع دریایی، رقابت در سطح بین المللی مطرح است و برای تحقق آن نمی توان بدون حضور دانش بنیان ها باشد.از اینرو در نسل چهارم فناوری برای صنعت دریایی کشور هدفگذاری کرده ایم.‌قطعا بدون شبکه دانش بنیانی دستیابی به این هدف دشوار است ضمن آنکه برای کاربردی شدن فناوری در صنعت دریایی نیاز به TRL های ۱۰ داریم و باید فناوری های این حوزه عمر ۴۰ سال و بیشتر داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته