دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرکل امور اقتصادی پارک فناوری پردیس:

عدم تخصیص منابع مالی کافی مهم‌ترین چالش فعلی دانش‌بنیان‌هاست

عدم تخصیص منابع مالی کافی مهم‌ترین چالش فعلی دانش‌بنیان‌هاست
مدیرکل دفتر برنامه و امور اقتصادی پارک فناوری پردیس درباره اساسی‌ترین چالش‌های فعلی دانش‌بنیان‌ها در حوزه قانون اساسی گفت: عدم تخصیص منابع مالی گسترده مهم‌ترین چالش فعلی دانش‌بنیان‌هاست.
کد خبر : 898449

محسن پیلان‌نژاد، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و امور اقتصادی پارک فناوری پردیس، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، ابتدا توضیحاتی درخصوص نحوه و جزئیات اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان عضو پارک فناوری پردیس ارائه کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف ما در پارک فناوری پردیس، کارا کردن منابع دولتی است. اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان با دو هدف اصلی انجام می‌شود؛ اول، افزایش سرمایه در گردش این شرکت‌ها و دوم، نرخ پائین برای بازگرداندن آسان این تسهیلات توسط شرکت‌ها.  

پیلان‌نژاد در همین راستا ادامه داد: از آنجایی که منابع دولت محدود است، باید بتوانیم این منابع را به گونه‌ای هدایت کنیم و در مدل اقتصادی قرار بدهیم که بهره وری بیشتری برای شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و امور اقتصادی پارک فناوری پردیس به مدل مالی صندوق‌های پژوهش فناوری اشاره کرد و افزود: مدل مالی صندوق‌های پژوهش فناوری به‌شکلی است که می‌تواند منابع محدود دولتی را به صورت موثرتری برای شرکت‌های دانش بنیان کارسازی کند. به عبارت دیگر منابع دولت یک بار مصرف نخواهد شد و برای فعال نگه داشتن چند شرکت فناور و دانش بنیان کار می‌کند. 

وی با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ فناور نیز مدل مالی و اقتصادی شرکت‌های کوچک‌تر را پذیرفته‌اند گفت: جالب است که اکثر شرکت‌های بزرگ نیز این مدل اقتصادی را پذیرفته‌اند و کارویژه شرکت‌های بزرگ، تحت پوشش قرار دادن گروه‌ها و استارت‌آپ‌های کوچک‌تر است تا به تدریج زنجیره دانش‌بنیانی را تکمیل کنند.

پیلان‌نژاد به یکی از اساسی‌ترین چالش‌های فعلی دانش‌بنیان‌ها در حوزه قانون اساسی پرداخت و افزود: درحال حاضر براساس تبصره ۱۸ قانون بودجه، بخشی از بودجه باید به اشتغال‌زایی و گسترش دانش‌بنیان‌ها، اختصاص پیدا کند. اما در نهایت این گستره که می‌بایست از سمت منابع بانکی هدایت شوند به خوبی محقق نشده است.

وی تصریح کرد: از آنجایی که منابع بانکی عمدتاً، دغدغه گسترش دانش‌‎بنیان‌ها را ندارند، شرکت‌ها با کمبود منابع مالی از این تبصره قانونی مواجه می‌شوند. دولت باید برای تخصیص منابع مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان و تیم‌های فناور متناسب با این بند اقداماتی انجام دهد.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی پارک فناوری پردیس، درباره اقدامات و حمایت‌های پارک پردیس از شرکت‌های دانش‌بنیان توضیح داد: بسته‌های حمایتی مختلف که شامل سطح تخفیف‌های گوناگون هستند توسط پارک فناوری پردیس به شرکت‌های عضو پارک ارائه می‌شوند.

وی در همین راستا افزود: برای نمونه، شرکت‌های عضو مراکز رشد پردیس که در حوزه‌های مختلف فناوری فعالیت دارند بسته به سابقه و نوپا بودن تیم‌ها و استارتاپ‌ها تا ۹۰ درصد از این تخفیف‌ها را دریافت کرده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته