دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آقامیری در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

«لغو مجوز» پاسخی به کوتاهی دستگاه‌ها در حفاظت از داده‌های مردم

«لغو مجوز» پاسخی به کوتاهی دستگاه‌ها در حفاظت از داده‌های مردم
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: حفاظت از داده‌های مردم از اولویت‌های مهم هر نهادی است که موظف هستند آن را رعایت کنند و در صورت عدم محافظت از داده‌ها حق فعالیت از آن‌ها گرفته می‌شود.
کد خبر : 897711

محمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره ضمانت اجرایی دستورالعمل حفاظت از حریم خصوصی کاربران و شیوه جمع‌آوری، پردازش و نگهداری اطلاعات آن‌ها که به‌تازگی توسط شورای عالی فضای مجازی ابلاغ شده است، گفت: از آنجایی که مهم‌ترین دارایی هر کسب‌وکار‌ها داده‌های آن هستند، حفاظت از داده‌های مردم از اولویت‌های مهم هر نهادی است که موظف هستند آن را رعایت کند. با این وجود اگر ببینیم هر پلتفرمی صلاحیت جمع‌آوری و نگهداری این داده‌ها را ندارد، مجوز فعالیت آن‌ها توسط درگاه‌های نظارتی لغو می‌شود.

وی افزود: دستورالعمل جدید برای حفاظت از داده‌های مردم که به‌تازگی از سوی رئیس مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ شده است، برای کاهش مخاطرات نقض حریم خصوصی کاربران و حمایت از آن‌ها در برابر تهدیدات سایبری، اشخاص حقوقی غیر دولتی و دستگاه‌های اجرایی کشور را به رعایت قواعد جدیدی در حوزه پردازش و نگهداری داده‌های مرتبط با کاربران در سامانه‌ها و سکوهای فضای مجازی ملزم می‌کند.

این مقام مسئول گفت: بر اساس این دستورالعمل همه ارائه‌دهندگان خدمات که از طریق سامانه‌ها و سکوهای فضای مجازی به مردم خدمات برخط ارائه می‌کنند، موظفند حداکثر تا یک ماه نسبت به اجرای وظایف خود اقدام کنند و در صورتی که این اقدام صورت نگیرد، مجوزهای استمرار یا تمدید فعالیت آن‌ها صادر نخواهد شد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان این موضوع که اجرای دستورالعمل حریم خصوصی می‌تواند در حفظ داده‌های مردم برای مقابله با حملات سایبری مؤثر باشد، گفت: امیدواریم با اجرای این دستورالعمل و بهبود سطح امنیت در دستگاه‌های مختلف دیگر شاهد نشر داده‌های خصوصی کاربران در پی حملات سایبری و هکری و مواردی از این دست نباشیم.

آقامیری ادامه داد: با این وجود اگر دستگاهی در پیاده سازی دستورالعمل قصوری داشته باشد که منجر به نقض حریم خصوصی کاربران شود، بدون شک با آن دستگاه برخورد خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته