دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 بهمن 1402 - 10:52

ماه و زهره را در مجاورت هم ببینید!

ماه و زهره را در مجاورت هم ببینید!
چهارشنبه ۱۸ بهمن می‌توانید حدود ۳۰ دقیقه قبل از طلوع خورشید کره ماه و سیاره زهره را در آسمان صبحگاهی تماشا کنید. 
کد خبر : 895146

خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم فخیمی؛‌ اگر چهارشنبه ۱۸ بهمن سحرخیز باشید، حدود ۳۰ دقیقه قبل از طلوع خورشید می‌توانید هلال باریک ماه و سیاره درخشان زهره را در آسمان صبحگاهی در نزدیکی هم ببینید. 
ماه و زهره را در مجاورت هم ببینید!
بامداد چهارشنبه، زمانی که این دو جرم آسمانی از افق جنوب‌شرقی طلوع می‌کنند، آسمان با طلوع آفتاب شروع به روشن شدن می‌کند.

در حالی که هلال باریک ماه کهنه ۸ درصد روشن است، مناطق تاریک‌ ماه با پدیده زمین‌تاب روشن شده و می‌توان جزئیات آن را تشخیص داد.


ماه و زهره را در مجاورت هم ببینید!
ماه باریک در صورت فلکی قوس قرار دارد، البته ستارگان کم نور این صورت فلکی با طلوع آفتاب به سرعت ناپدید می‌شوند.
در سمت چپ بالای ماه، سیاره درخشان زهره واقع است. زهره، خواهر زمین با روشنایی قدر منفی ۳.۹ درخشان‌ترین جرم آسمان پیش از طلوع آفتاب است.
مریخ سرخ‌فام در حدود ۷درجه‌ای شرق و پایین سیاره درخشان زهره قرار دارد. مریخ حدود یک ساعت قبل از خورشید طلوع می‌کند و با روشنایی قدر ۱.۳ (که بسیار کم‌نورتر از زهره است) می‌درخشد. ممکن است بتوانید آن را با دوربین دوچشمی یا تلسکوپ ببنید. اما همزمان با افزایش ارتفاع مریخ در آسمان، خورشید طلوع کرده و دیدن مریخ سخت‌تر می شود.
 
چرا چنین رویدادهایی را تماشا می‌کنیم؟

تماشای آسمان و سیارات نه تنها بین منجمان محبوبیت خاصی دارد، برای عکاسان نیز سوژه جذابی است؛ به ویژه وقتی صحبت از کنار هم قرار گرفتن ماه و سیارات است.
ماه و زهره را در مجاورت هم ببینید!

همچنین برای کسانی که سیارات قابل رویت را نمی‌شناسند، نزدیکی ماه و سیارات فرصت مناسبی است تا از این اجرام منظومه شمسی شناخت پیدا کنند.

زمین‌تاب چیست؟
زمین‌تاب هنگامی رخ می‌دهد که نور خورشید از سطح زمین منعکس شده و قسمت تاریک سطح ماه را روشن کند. از آنجا که نوری که زمین تاب را ایجاد می‌کند، دو بار منعکس می‌شود – یک بار از سطح زمین و سپس از سطح ماه – این نور نسبت به قسمت روشن ماه بسیار کم نورتر است.


۱۸ بهمن طلوع آفتاب به وقت تهران: ۷ صبح
۱۸ بهمن طلوع ماه به وقت تهران: ۵:۰۵ صبح
فاز ماه: هلال در حال نزول (۷٪ روشنایی)

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته