دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

موسیقی راهکاری برای حفظ سلامت مغز در سنین بالاتر

موسیقی راهکاری برای حفظ سلامت مغز در سنین بالاتر
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که نواختن یک ساز موسیقی یا شرکت در فعالیت‌های مرتبط با موسیقی باعث بهبود حافظه و عملکرد شناختی بهتر در سنین بالاتر می‌شود.
کد خبر : 893919

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از گاردین، یک مطالعه تازه که توسط محققان «دانشگاه اکستر» (Exeter University) انجام شده است، داده‌های بیش از هزار بزرگسال را با تمرکز بر میزان تجربه افراد در موسیقی و تأثیر آن بر سلامت مغز تجزیه و تحلیل می‌کند.

این پژوهش نشان داد که نواختن پیانو توسط افراد بالای 40 سال باعث بهبود عملکرد شناختی آنها می‌شود.

محققان عملکرد مغز را از جوانب مختلفی مانند برنامه‌ریزی، تمرکز، حافظه و توانایی انجام چند وظیفه به طور همزمان ارزیابی کردند و دریافتند که نوازندگان ساز در این زمینه‌ها امتیاز بالاتری کسب کردند.

همچنین، آواز خواندن با بهبود سلامت مغز مرتبط بوده و محققان تاثیر مثبت عوامل اجتماعی در هنگام شرکت در فعالیت‌های گروهی را تأیید کردند.

پروفسور «آن کوربت» (Anne Corbett)، استاد تحقیقات زوال عقل در دانشگاه اکستر، بر اهمیت یافته‌ها تأکید کرد و گفت: به طور کلی، ما فکر می‌کنیم که شرکت در فعالیت‌های موسیقیایی می‌تواند راهی برای حفظ چابکی و انعطاف‌پذیری مغز باشد که به عنوان ذخیره شناختی شناخته می‌شود.

او همچنین پیشنهاد کرد که ترویج آموزش موسیقی و تشویق افراد مسن به شرکت در فعالیت‌های موسیقیایی می‌تواند برای سلامت مغز مفید باشد.

«کارولین اسکیتز» (Caroline Scates)، معاون توسعه پرستاران ویژه بیماران زوال عقل در سازمان «دیمنشیا یو کی» (Dementia UK)، بر پیامدهای مثبت این مطالعه تاکید و خاطرنشان کرد که هم گوش دادن موسیقی و هم نواختن آن می‌تواند برای افراد مبتلا به زوال عقل مفید باشد.

وی گفت: اگر افراد مبتلا به زوال عقلی را می‌شناسید که از آواز خواندن یا نواختن ساز لذت می‌برند، نگه‌داشتن این سازها یا نت‌های موسیقی در دسترس آنها می‌تواند مفید باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته