دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ناسا: دریافت انرژی خورشیدی از فضا مقرون‌به‌صرفه نیست

ناسا: دریافت انرژی خورشیدی از فضا مقرون‌به‌صرفه نیست
ناسا در گزارشی جدید اعلام کرد که دریافت انرژی خورشیدی از فضا مقرون‌به‌صرفه نیست.
کد خبر : 893858

به  گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ساینس، ناسا در گزارشی جدید با امکان‌سنجی دریافت انرژی خورشیدی از فضا اعلام کرد در مقایسه با بهره‌برداری از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر روی زمین،‌ تأمین انرژی توسط نیروگاه‌هایی که به دور مدار زمین می‌چرخند بسیار پرهزینه‌تر است.

انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا، روشی است که در آن انرژی خورشیدی در فضا جمع‌آوری  و به زمین منتقل می‌شود که بنا بر گزارش ناسا بین ۱۲ تا ۸۰ برابر گران‌تر از انرژی‌های تجدیدپذیر مبتنی بر زمین خواهد بود.

گزارش جدید ناسا دو پیکربندی از یک نیروگاه مداری ۲ گیگاواتی (پیکربندی آینه‌ای و پیکربندی پانل ساندویچ) را بررسی کرد و مشخص شد که پیکربندی آینه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر است. با این حال، هر دو پیکربندی مستلزم حمل هزاران تن مواد به مدار  پرتاب بیش از ۲۳۰۰ موشک است.

برخی کارشناسان معتقدند که تحلیل ناسا بیش از حد بدبینانه است و بر اساس فرضیات خوش‌بینانه‌تر، با کاهش هزینه‌های پرتاب می‌توان زمینه رقابت این فناوری با انرژی‌های تجدیدپذیر در زمین را توسعه داد.

انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا چندین مزیت دارد، از جمله عدم وجود ابر و تاریکی شب در فضا که توانایی تولید و ذخیره انرژی را بسیار افزایش می‌دهد و رقیبی جدی برای نیروگاه‌های هسته‌ای یا زغال سنگ خواهد بود. با این حال، مسئله اصلی، رساندن مواد لازم به مدار اطراف زمین است که هزینه بالایی دارد.

با وجود این، پیشرفت‌های فناوری و کاهش هزینه پانل‌های خورشیدی و پرتاب موشک، سازمان‌های دولتی و شرکت‌های فضایی را بر آن داشته تا نگاهی دیگر به این فناوری داشته باشند. آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی آمریکا و آژانس فضایی ژاپن قصد دارند در سال ۲۰۲۵ از داخل یک فضاپیما، هر کدام تابش امواج مایکروویو در مدار زمین را آزمایش کنند.

 

ارسال نظر
هلدینگ شایسته