دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
توسط یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی؛

بذر رقم جدید کلزا با ظرفیت عملکرد بالا تولید شد

بذر رقم جدید کلزا با ظرفیت عملکرد بالا تولید شد
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی فعال در زمینه تولید بذر گیاه کلزا در راستای برنامه‌های توسعه گیاهان روغنی وزارت جهاد کشاورزی موفق به تولید بذر رقم جدید کلزا با ظرفیت عملکرد بالا شدند.
کد خبر : 892340

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، کلزا ازجمله گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ تا ۳۵درصد پروتئین است. روغن کلزا به‌ دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد پایین اسیدهای چرب اشباع همانند زیتون از باکیفیت‌ترین روغن‌های خوراکی است.

 حسین اکبری‌مقدم، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان دانش‌بنیان فعال در زمینه تولید بذر گیاه کلزا و مستقر در استان سیستان و بلوچستان، توضیح داد: حوزه فعالیت این شرکت، پژوهش روی بذر مادری و گواهی‌شده گیاه روغنی کلزا رقم دلگان برای کشت در مناطق خشک، معتدل، گرم و مرطوب شمال کشور است.کلزای رقم دلگان از ارقام آزاد گرده‌افشان دانه‌های روغنی است و عملکردش با ارقام هیبریدی وارداتی رقابت می‌کند.

وی افزود: با وجود نوپا بودن شرکت و چالش‌های واردات بذر کلزا در کشور با کمک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی به فعالیت پژوهشی و تولید بذر ادامه می‌دهیم.

اکبری‌مقدم اضافه کرد: بذور تولیدی این شرکت در سطح لاین‌های پایه و مادری است و بنابراین قیمت بذر تولیدی این رقم نصف قیمت بذور وارداتی به کشور است.

وی که معتقد است تولید چنین بذری می‌تواند گام‌ موثری در تولید دیگر دانه‌های روغنی در کشور باشد، تصریح کرد: کلزای رقم دلگان با ویژگی‌های خوب زراعی می‌تواند در تامین بخشی از روغن مورد نیاز کشور که درحال‌حاضر بیش از ۹۰درصد با واردات تامین می‌شود، نقش عمده‌ای داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته