دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کشف داروهای جدید با بزرگ‌ترین پایگاه داده ژنتیکی میکروب‌های دریایی

کشف داروهای جدید با بزرگ‌ترین پایگاه داده ژنتیکی میکروب‌های دریایی
مجموعه‌ای از ۳۰۰ میلیون گروه ژنی از باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌های اقیانوسی به‌طور رایگان در دسترس قرار گرفته که می‌توانند به کشف آنتی‌بیوتیک‌ها، ردیابی اثرات تغییرات آب و هوایی و حفاظت از گونه‌های در معرض خطر کمک کنند.
کد خبر : 892160

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیچر، محققان پایگاه داده‌ای حاوی حدود 315 میلیون گروه ژن‌ میکروب‌های ساکن در اقیانوس‌های مختلف و دریای مدیترانه را گردآوری کرده‌اند. وجود این پایگاه داده نشانی است از افزایش قابل توجه در تعداد ژن‌ها و پوشش جغرافیایی و عمقی گسترده‌تر در مقایسه با مجموعه‌های قبلی.

محققان از یک ابر رایانه و الگوریتم‌های پیشرفته برای پیش‌بینی توالی کامل میلیاردها ژن، پر کردن شکاف‌های ژنتیکی و شناسایی نقش‌های احتمالی ژن‌های ناقص استفاده کردند.

تجزیه و تحلیل نشان داد که قارچ‌ها نسبت به آنچه قبلاً تصور می‌شد، نقش بیشتری در پردازش مواد آلی در اقیانوس ایفا می‌کنند و برخی از ویروس‌های دریایی نیز حاوی توالی‌های ژنتیکی جدید بیشتری هستند.

درک عمیق‌تر از میکروب‌های دریایی می‌تواند مزایای گسترده‌ای داشته باشد. مثلاً با این یافته‌های جدید می‌توان کاربردهای بالقوه‌ای برای آنتی‌بیوتیک‌ها و آنزیم‌های جدید پیدا کرد یا از آن برای تولید مواد غذایی تازه بهره برد.

این پایگاه داده همچنین می‌تواند به عنوان مقیاس پایه‌ای برای تنوع میکروبی دریایی باشد و به دانشمندان اجازه دهد تا اثرات فعالیت‌هایی مانند سوزاندن سوخت‌های فسیلی یا استخراج از معادن در اعماق دریا را ارزیابی کنند.

با این همه، به گفتۀ یک میکروبیولوژیست دریایی، این مجموعه در حال حاضر گروه‌های وسیعی از باکتری‌ها را شامل می‌شود و افزایش دقت در این پایگاه داده می‌تواند میزان مفیدبودن آن را افزایش دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته