دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ماهواره‌ی نجومی «انیشتین» پدیده‌های انفجاری مرموز را کاوش می‌کند

ماهواره‌ی نجومی «انیشتین» پدیده‌های انفجاری مرموز را کاوش می‌کند
یک ماهواره نجومی جدید که به طور مشترک توسط دانشمندان چینی و اروپایی ساخته شده برای کاوس پدیده‌های انفجاری مرموز به فضا فرستاده شد.
کد خبر : 891944

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی جی‌تی‌ان، یک ماهواره نجومی جدید که به طور مشترک توسط دانشمندان چینی و اروپایی ساخته شده، به فضا فرستاده شده است تا پدیده‌های انفجاری مرموز را کاوش کند و جنبه کمتر شناخته شده کیهان را مطالعه کند.

کاوشگر انیشتین که حدود نه روز پیش از مرکز پرتاب ماهواره استان سیچوان در جنوب غربی چین پرتاب شد، یک ماموریت همکاری بین‌المللی به رهبری آکادمی علوم چین است که آژانس فضایی اروپا نیز در آن دخیل است.

سازمان فضایی اروپا اعلام کرد که مشارکت این سازمان در این ماموریت، امکان دسترسی به ۱۰ درصد از داده‌های تولیدشده با رصد‌های این کاوشگر را به این سازمان فضایی می‌دهد. یکی از ابزار‌های روی کاوشگر،  تلسکوپ پرتو ایکس میدان وسیع است که از طراحی شبیه چشم‌های خرچنگ برخوردار است. این تلسکوپ به آن امکان را می‌دهد که ۳۶۰۰ درجه مربع را در یک تصویربرداری رصد کند. این به معنای آن است که کاوشگر می‌تواند فقط با سه دور گرداگرد مدار زمین، سیگنال‌های پرتو ایکس را از تقریبا تمام آسمان شب دریافت کند.

این کاوشگر مجهز به تلسکوپ پرتو ایکس میدان وسیع متشکل از ۱۲ ماژول و مجموعه‌ای از دو واحد تلسکوپ اشعه ایکس است. این تلسکوپ‌ها می‌توانند اشعه ایکس را که حاوی اطلاعات کلیدی در مورد کیهان هستند، اما به دلیل مسدود شدن جو نمی‌توانند به زمین برسند، شناسایی کنند.

به گفته کنسرسیوم پروژه، از ایستگاه‌های زمینی سازمان فضایی اروپا برای کمک به دانلود داده‌ها استفاده خواهد شد، در حالی که آژانس فضایی فرانسه یک شبکه دریافت زمینی VHF (فرکانس بسیار بالا) را برای اتصال سریع و بی‌درنگ داده‌های علمی ارائه می‌کند.

یوان ویمین، از محققان اصلی این پروژه می‌گوید: همکاری بین‌المللی فرصت‌های بیشتری را برای همه طرف‌های درگیر فراهم کرده است تا فضا را کشف کنند، و در عین حال، این یک فرآیند یادگیری متقابل است و می‌توان به منافع متقابل دست یافت.

پروفسور کارول موندل، مدیر علوم سازمان فضایی اروپا گفت: من می‌خواهم به همکارانمان در آکادمی علوم فضایی چین به دلیل راه اندازی موفقیت آمیز یک ماموریت نوآورانه که قرار است گام‌های بزرگی در زمینه نجوم پرتو ایکس بردارد تبریک بگویم. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته