دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

رویکرد چین در قانون‌گذاری هوش مصنوعی مولد چیست؟

رویکرد چین در قانون‌گذاری هوش مصنوعی مولد چیست؟
درک چگونگی قانون‌گذاری هوش مصنوعی در چین کمک شایانی به دستیابی به آینده فناوری و به طور کلی جایگاه آن در جهان خواهد کرد. از این رو در این گزارش به بررسی قوانین و مقررات چین در زمینه هوش مصنوعی می‌پردازیم.
کد خبر : 891329

خبرگزاری علم و فناوری آنا، هوش مصنوعی مولد همچنان پدیده‌ای بسیار پویا است. اما تعداد کمی از کشور‌ها به اندازه چین در تنظیم هوش مصنوعی عمومی فعال بوده‌اند.

اکنون بیش از هر زمان دیگری، این مقررات تاثیر قابل توجهی بر رهبری چین در توسعه هوش مصنوعی داشته‌اند و این تاثیر در ماه‌ها و سال‌های آینده به طور فزاینده‌ای افزایش خواهد یافت.

درک چگونگی تاثیر این مقررات بر آینده چین، کمک شایانی به دستیابی به آینده فناوری و به طور کلی جایگاه آن در جهان خواهد کرد. از این رو در این گزارش به بررسی‌ قوانین و مقررات چین در زمینه هوش مصنوعی می‌پردازیم.

مروری کوتاه بر مقررات هوش مصنوعی چین

در ماه آوریل، اداره فضای مجازی چین پیش نویس اقدامات  سرویس‌های هوش مصنوعی مولد را منتشر کرد. هدف از اقدامات موقت مدیریت استفاده از خدمات هوش مصنوعی مانند چت جی‌پی‌تی شرکت اوپن‌ای‌آی بود.

مهمتر از آن، این اقدامات با هدف ایجاد زمینه‌ای برای قوانین و مقررات آینده و خدمات هوش مصنوعی مولد و نحوه فعالیت آن‌ها در کنار سایر قوانین انجام شد.

رویکرد رگولاتوری چین چگونه است؟

چین به خاطر رویکرد بسیار فعالانه  نسبت به مقررات هوش مصنوعی مورد تحسین قرار گرفته است. در حالی که این کشور هنوز قوانین مرکزی اختصاصی  در رابطه با استفاده از هوش مصنوعی ندارد، هیچ کمبودی در راهنماها، خطوط کلی، نقشه‌های راه و ابتکارات رسمی برای اطمینان از ادامه رشد بخش هوش مصنوعی در عین مدیریت مسئولانه وجود ندارد.

انتشار رسمی اسنادی مانند ساخت چین ۲۰۲۵، نسل بعدی برنامه توسعه هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۷، طرح کلی اقدام برای ارتقای توسعه داده‌های بزرگ ۲۰۱۵، مفاد ترکیبی عمیق و مقررات اداری در مورد الگوریتم‌های توصیه در خدمات اطلاعات مبتنی بر اینترنت تضمین می‌کنند که توسعه، استفاده و به کارگیری هر فناوری مرتبط با هوش مصنوعی در چین، توسط ملاحظات اخلاقی به درستی تعریف شده کنترل می‌شود.

راهنما‌های مذکور در کنار سه قانون مرتبط با داده چین از جمله قانون امنیت سایبری (CSL)، قانون امنیت داده (DSL) و قانون حفاظت از اطلاعات شخصی (PIPL) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

علاوه بر این، مقررات استانی جداگانه برای مناطق خاص، مانند مقررات شانگ‌های و شنژن، به مسائل مربوط به هوش مصنوعی در سطح خاص‌تر و شهری می‌پردازد.

در نتیجه، چین نه تنها می‌تواند از یک زیرساخت نظارتی بسیار ساختارمند و منظم برای محدود کردن استفاده و توسعه فناوری هوش مصنوعی در داخل مرز‌های خود بهره ببرد، بلکه می‌تواند اصلاحات هدفمند در این مقررات را وابسته به نیاز به اطمینان از اینکه مقررات در هیچ مقطعی مانع نوآوری نمی‌شوند، انجام دهد.

رویکرد چین در قانون‌گذاری هوش مصنوعی مولد چیست؟

تاثیر بر شرکت‌های فناوری محلی

با توجه به بزرگی اقتصاد چین، هر گونه تصمیم نظارتی در پکن بر سایر بخش‌های اقتصاد جهان و به طور کلی دنیای کسب و کار اثر می‌گذارد. با این حال، فوری‌ترین تأثیر آن تقریباً همیشه بر شرکت‌های فناوری محلی است.

این در حالی است که پیش نویس اولیه اقدامات هوش مصنوعی در ماه آوریل منتشر شد. این سیستم که برخی آن را بیش از حد سختگیرانه می‌دانند، از الگوی اداره فضای سایبری چین (CAC) پیروی می‌کند که وجود مکانیزم‌های کامل و جامعی را تضمین می‌کند که به دولت مرکزی اجازه می‌دهد بینش عمیق‌تری در مورد چگونگی توسعه محصولات و خدمات مختلف هوش مصنوعی داشته باشد.

الزامات دیگر شامل استاندارد‌هایی برای اطمینان از دقت کافی داده‌های آموزشی و خروجی تولید شده توسط هوش مصنوعی و تاکید بر استفاده از منابع داده‌های قانونی بود.

بااین حال، آخرین پیش نویس اقدامات به سازمان‌هایی که در حال توسعه خدمات هوش مصنوعی هستند، آزادی عمل می‌دهد و تنها سازمان‌هایی که خدمات خود را مستقیما به مردم ارائه می‌دهند، مشمول این الزامات هستند.

رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری با تنظیم‌گری هوش مصنوعی

مشابه سایر نقاط جهان، شرکت‌های فناوری چینی درحال سرمایه گذاری‌های متعددی هستند که می‌تواند آن‌ها را در بازار جهانی هوش مصنوعی پیشتاز کند.

غول‌های سنتی مانند بایدو و علی بابا در چند ماه اخیر شاهد سرمایه گذاری‌های بی سابقه‌ای بوده‌اند منجر به ایجاد و توسعه ده‌ها مدل و الگوریتم هوش مصنوعی شده‌است.

با این حال، علی رغم وجود سرمایه گذاری و توسعه محصولات در مراحل مختلف، اکثر شرکت‌های فناوری چین از معرفی محصولات خود به عموم مردم خودداری کردهاند.

 اکثر سازمان‌هایی که در حال توسعه محصولات و خدمات هوش مصنوعی هستند، پیش از عرضه محصولات خود، رویکرد صبر و انتظار را در پیش گرفته‌اند تا از باقی ماندن آن‌ها در چارچوب الزامات قانونی اطمینان حاصل کنند.

علاوه بر این، شرکت‌های فناوری در بخش «بی تو بی» (B ۲ B) بر گسترش کاربرد‌های صنعتی محصولات خود تمرکز کرده اند و جی‌دی (JD) آخرین شرکتی است که با مدل «چت رینو» (ChatRhino) به این لیست پیوسته است.

ایجاد تعادل میان نوآوری و مقررات هوش مصنوعی

چین در زمینه قانون‌گذاری هوش مصنوعی مشابه سایر کشور‌های جهان با یک مساله اساسی مواجه است: چگونه می‌توان بین نوآوری و مقررات تعادل ایجاد کرد؟

همان طور که پیش‌تر توضیح داده شد، مقررات هوش مصنوعی چین اتاق تنفس مورد نیاز را برای شرکت‌های فناوری فعال در این حوزه فراهم می‌کند، زیرا این اقدامات تنها در مورد محتوای ایجاد شده یا تولید شده برای عموم اعمال خواهد شد.

مهمتر از همه، اقدامات هوش مصنوعی، مؤسسات تحقیقاتی و خدماتی را که منحصراً برای کاربران خارج از کشور توسعه یافته‌اند، از این قاعده مستثنی می‌کند. این امر به شرکت‌های فناوری چینی با انگیزه‌های بیشتر اجازه می‌دهد تا با شرکای بین المللی همکاری کنند و خدمات خود را در سطح جهانی بدون ترس از واکنش شدید در خانه گسترش دهند.

رویکرد چین در قانون‌گذاری هوش مصنوعی مولد چیست؟

شهرت نظارتی چین در این سال‌ها به شدت مورد بحث قرار گرفته است. بسیاری به سانسور شدید اینترنت، رسانه‌های اجتماعی و جریان کلی اطلاعات به عنوان مضر برای نوآوری فناوری اشاره می‌کنند.

با این حال، قانون گذاران در این کشور رویکرد متفاوت‌تری نسبت به مقررات هوش مصنوعی اتخاذ کرده‌اند و در پیش نویس اقدامات هوش مصنوعی بر نیاز به تعادل میان توسعه و امنیت تاکید دارند.

به این منظور و برای حفاظت از داده‌ها، پیش نویس اقدامات هوش مصنوعی ارائه دهندگان خدمات هوش مصنوعی مولد را به رعایت تعهدات امنیت اطلاعات شبکه و حفاظت از داده‌های شخصی ملزم می‌کند. این اقدامات همچنین با جلوگیری از وابستگی یا اعتیاد بیش از حد به هوش مصنوعی مولد، امنیت گروه‌های آسیب پذیر، یعنی افراد زیر سن قانونی را تضمین می‌کند.

الزام محصولات هوش مصنوعی مولد به انجام یک ارزیابی امنیتی قبل از در دسترس بودن آن‌ها برای استفاده، نشان دهنده تلاش بیشتر برای امنیت کاربران است. علاوه بر این، هفت نهاد ملی بر اجرای اقدامات هوش مصنوعی از جمله کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی و وزارت آموزش نظارت خواهند کرد که نشان دهنده درجه اهمیت چین برای رسیدگی موثر به مقررات هوش مصنوعی است.

اقدامات هوش مصنوعی همچنین به خطر بالقوه هوش مصنوعی مولد با استفاده از کار‌های موجود سازندگان اصلی می‌پردازد و ارائه دهندگان خدمات را به احترام و عدم نقض حقوق مالکیت معنوی اعطا شده توسط قانون هدایت می‌کند. همچنین سازمان‌ها باید اقدامات موثری برای بهبود شفافیت، دقت و قابلیت اطمینان محتوای تولید شده با استفاده از هوش مصنوعی انجام دهند.

آینده قوانین هوش مصنوعی چگونه خواهد بود؟

هیچ کشوری نمی‌تواند در رابطه با مقالات علمی مرتبط با هوش مصنوعی، اختراعات و سرمایه گذاری‌های انجام شده با چین رقابت کند. از همه مهم‌تر، انتظار می‌رود سرمایه گذاری کلی هوش مصنوعی چین طی سه سال از مرز ۲۶ میلیارد دلار عبور کند و پیش بینی می‌شود این کشور حدود ۱۰ درصد از سرمایه گذاری‌های جهانی هوش مصنوعی را به خود اختصاص دهد.

نیازی به گفتن نیست که چین یک گزینه قدرتمند برای رهبر جهانی در صنعت هوش مصنوعی دارد. تاسیس مناطق نوآوری شانگ‌های و شنژن، علاوه بر مقررات انحصاری برای این مناطق، نشان دهنده منابعی است که چین می‌خواهد با خودکفایی کامل به بلندپروازی‌های خود در رهبری جهانی هوش مصنوعی اختصاص دهد.

هوش مصنوعی مولد فرصت منحصربه فردی برای کسب وکار‌ها در سطح جهانی فراهم می‌کند. در عین حال، به دلیل عدم درک جمعی در ارتباط با پتانسیل آن، می‌تواند باعث مشکلات شدید انطباق داده‌ها برای سازمان‌ها شود.

سازمان‌ها در چین نیز با مشکل مشابهی مواجه خواهند شد. از آنجا که فعال بودن در پذیرش هوش مصنوعی، چین را قادر ساخته تا ادعای خود را به عنوان رهبر جهانی هوش مصنوعی مطرح کند، رویکرد مشابهی نسبت به رعایت مقررات لازم خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب