دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 دی 1402 - 15:23

حلال‌های بالقوه برای استخراج عناصر در ماه و مریخ

حلال‌های بالقوه برای استخراج عناصر در ماه و مریخ
محققان در جست‌وجوی حلال‌های مایعی هستند که ممکن است روزی به استخراج عناصر حیاتی از غبار ماه و صخره‌های مریخ کمک کند؛ موضوع مهمی که سفرهای طولانی‌مدت فضایی را ممکن می‌سازد.
کد خبر : 891073

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از مارس‌دیلی، محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن با استفاده از یادگیری ماشین و مدل‌سازی محاسباتی، چندین حلال‌ مناسب یافتند که می‌توانند موادی را در ماه و مریخ استخراج کنند. از این مواد در پرینت سه‌بعدی می‌توان استفاده کرد.

حلال‌های قوی که مایعات یونی نامیده می شوند، نمک‌هایی در حالت مایع هستند.

محققان به کمک یادگیری ماشین و مدل‌سازی توانستند خیلی سریع مایعات یونی زیادی را انتخاب کرده و از نظر علمی مهم‌ترین عواملی را که تعیین می‌کنند حلال قادر به حل کردن مواد هستند یا نه، بررسی کنند.

ناسا به عنوان بخشی از ماموریت آرتمیس می‌خواهد انسان‌ها را به ماه و سپس به مریخ و فراتر از آن اعزام کند. اما برای امکان پذیر ساختن چنین ماموریت‌های طولانی مدتی، فضانوردان باید از مواد و منابع موجود در محیط‌های فرازمینی بهره برده و به کمک چاپ سه بعدی سازه‌ها، ابزارها یا قطعاتی از عناصر ضروری استخراج شده از خاک ماه یا مریخ را تهیه کنند.

استفاده از منابع محلی در چند دهه آینده برای ناسا بسیار مهم است. در غیر این صورت، مجبوریم محموله‌های زیادی از زمین به نقاط دیگر جهان منتقل کنیم. دستیابی به مصالح ساختمانی محلی باید به روشی سازگار با محیط زیست و انرژی انجام شود. در روش استخراج عناصر نمی توان از آب استفاده کرد، چرا که در ماه آب در دسترس نیست.

مایعات یونی، که محققان بیش از یک دهه است برای استفاده در باتری‌ها مطالعه می‌کنند، می‌تواند پاسخگو باشد. با این حال، آزمایش هر نمونه مایع یونی در آزمایشگاه پرهزینه و زمان‌بر است، بنابراین محققان از یادگیری ماشین و مدل‌سازی در سطح اتم‌ها برای محدود کردن صدها هزار نمونه استفاده کردند. آن‌ها به دنبال موادی بودند که ممکن است قادر به استخراج مواد از ماه و مریخ باشند؛ عناصر مهمی مانند آلومینیوم، منیزیم و آهن را استخراج کنند، خود را احیا کنند، و شاید اکسیژن یا آب را به عنوان یک محصول جانبی برای کمک به ادامه زندگی فضانوردان تولید کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته