دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
طی مأموریت مکزیک؛

۵ ربات کوچک در سطح ماه فرود می‌آید

۵ ربات کوچک در سطح ماه فرود می‌آید
نخستین مأموریت ماه کشور مکزیک ۵ ربات کوچک را در سطح ماه فرود می‌آورد.
کد خبر : 889477

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، یک مأموریت تاریخی اختصاصی اوایل روز دوشنبه پنج ربات کوچک را که با همکاری تیمی متشکل از ۲۵۰ دانشجوی دانشگاه مکزیک ساخته شده‌اند، به سطح ماه می‌رساند.

این مأموریت در ساعت ۲: ۱۸ بامداد به وقت شرقی روز دوشنبه (۸ ژانویه) از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال فلوریدا بر فراز موشک جدید و قدرتمند ولکان سنتور پرتاب می‌شود. راکت غول‌پیکر به‌عنوان نخستین پرتاب رباتیک تجاری به سطح ماه قرار است فرودگر «پرگرین» شرکت آستروبوتیک را به ماه منتقل کند. 

پنج «میکروربات مستقل» نیز به‌عنوان بخشی از این مأموریت که توسط آزمایشگاه ابزارهای ویژه در دانشگاه ملی مکزیک توسعه یافته است با این محموله به قمر زمین می‌رود.

قطر این کاوشگرهای کوچک ۱۰ سانتی‌متر و وزن آن‌ها ۶۰ گرم است. ربات‌ها هر کدام دارای چرخ‌ها، حسگرها و رایانه‌هایی هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا جو ماه را مطالعه کنند. تجزیه‌وتحلیل امکان‌سنجی ساخت سازه‌ها روی سطوح سیاره‌ای از دیگر وظایف این ربات‌هاست.

این مأموریت به ادامه تحقیقات فضایی در مکزیک و ارتباطات بین‌المللی در این حوزه کمک خواهد کرد. هدف اصلی از این مأموریت اولیه، ارتقای توانمندی‌های فضایی مکزیک و افزایش دانش و تجربه در این حوزه است. با بهره‌برداری از داده‌ها و مشاهدات حاصل از این ربات‌ها، می‌توان در آینده نیز به تحلیل‌های دقیق‌تر و توسعه دستگاه‌های فضایی پیشرفته‌تر پرداخت.

مأموریت مکزیک برای ارسال ربات‌ها به ماه، نمی‌تواند صرفاً به‌عنوان یک پیشروی علمی در نظر گرفته شود، بلکه نماد از رقابت بین کشورها در حوزه فضا و پیشرفت تکنولوژی و علم آن‌ها در این زمینه است.

اکنون فقط چند کشور توانسته‌اند فراتر از مدار زمین را مورد کاوش قرار دهند، اما این مأموریت مکزیک نشان می‌دهد حتی میان کشورهای پیشرفته‌تر نیز رقابتی است که پیشرفت‌های فضایی جدید را اولویت قرار می‌دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته