دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دانشمندان: ماه وارد عصر جدیدی شده است

دانشمندان: ماه وارد عصر جدیدی شده است
محققان هشدار می‌دهند که «آنتروپوسِن قمری» از مدت‌ها پیش آغاز شده و تغییراتی که انسان بر ماه تحمیل می‌کند، می‌تواند خطرناک باشد.
کد خبر : 884345

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ایندپندنت، محققان از ورود ماه به عصر جدیدی که می‌توان آن را «آنتروپوسِن قمری» لقب داد، خبر می‌دهند.

در رابطه با سیاره زمین، آنتروپوسِن (Anthropocene) واژه‌ای است که به آغاز یک عصر جدید اشاره می‌کند و معرف دورانی است که سرآغاز تأثیر عمده فعالیت‌های انسان بر اکوسیستم و ساختار زمین‌شناختی تلقی می‌شود.

اکنون دانشمندان این واژه را به جایی فراتر از زمین تعمیم داده‌اند و می‌گویند انسان کره ماه را دستخوش تحول کرده است و این تغییر را تا جایی پیش می‌بَرد که باید به‌منزله ورود این جرم نجومی به دوره‌ای جدید تلقی شود.

از آن بیشتر، قصد بشر آن است که در سال‌های آتی، با بازگرداندن فضا‌پیما‌ها به سطح ماه و قدم گذاشتن دوباره روی خاک آن، حتی از این هم بیشتر در تغییر شکل‌وشمایل ماه پیش برود.

محققان می‌گویند که اعتراف رسمی به تغییرات دست بشر، برای روشن شدن این حقیقت که سطح ماه تغییرپذیر است و اینکه بشریت تحولی اساسی در آن ایجاد کرده، مهم ارزیابی می‌شود.

استدلال‌ها در رابطه با سرآغاز آنتروپوسِن قمری در مجله «نیچر ژئوساینس» (Nature Geoscience) چاپ شده است و محققان می‌گویند احتمالاً سرآغاز این دوره به سال ۱۹۵۶ و زمانی بازمی‌گردد که فضاپیمای «لونا ۲» (Luna ۲) روسیه با فرود آمدن روی سطح ماه، تاریخ‌ساز شد.

به گفته «جاستین هولکامب» (Justin Holcomb) محقق زمین‌شناسی در دانشگاه کانزاس، این ایده تقریباً مشابه بحث در مورد وقوع آنتروپوسِن زمینی است و به کاوش در مورد اینکه انسان‌ها چقدر بر سیاره ما تأثیر گذاشته‌اند، اشاره می‌کند.

اگرچه درباره زمان دقیق آغاز آنتروپوسِن زمینی اتفاق‌نظر وجود ندارد و از چند‌صد‌هزار سال قبل یا دهه ۱۹۵۰ (نقطه آغاز انقلاب صنعتی) متغیر است؛ اما دست‌کم این اجماع‌نظر وجود دارد که این پدیده بالاخره از یک مقطع زمانی (هرچند نامشخص) شروع شده است.

به طور مشابه، در مورد ماه هم این‌طور استدلال می‌کنیم که آنتروپوسِن قمری از مدتی قبل شروع شده است، اما می‌خواهیم تا دیر نشده مانع از وقوع آسیب‌های عظیمی شویم که فعالیت انسان می‌تواند بر این جرم نجومی داشته باشد.

 همین حالا هم انسان آثار خود را روی کره ماه به جا گذاشته، اما با تدارک انجام حفاری در ماه و حتی خیال‌بافی برای زندگی روی آن، دامنه تغییرات بسیار فراتر از این خواهد رفت.

با شدت گرفتن رقابت فضایی، تا ۵۰ سال دیگر با چشم‌انداز کاملاً متفاوتی از ماه مواجه می‌شویم. حضور کشور‌های متعدد در این رقابت، ما را با چالش‌های زیادی دست‌به‌گریبان می‌کند. هدف ما از بین بردن افسانه ایستایی کیفیت ماه و تأکید بر نقش انسان در تاریخ گذشته، حال و آینده این جرم آسمانی است. دانشمندان می‌خواهند تا دیر نشده، دامنه گفت‌وگو را به تأثیر انسان بر ماه بکشانند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته