دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مشاغل «یقه جدید»؛ فرصت یا چالش؟

مشاغل «یقه جدید»؛ فرصت یا چالش؟
مشاغل یقه جدید می‌تواند فرصت‌ها و چالش‌هایی را برای کارگران در صنعت فناوری ایجاد می‌کنند.
کد خبر : 888275

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیویورک تایمز، با پیشرفت فناوری، نیاز به یک نیروی کار جدید با مهارت‌های پیشرفته در زمینه‌های فناوری مانند هوش مصنوعی، امنیت سایبری، وسایل نقلیه الکتریکی و روباتیک افزایش یافته است. این مشاغل که به «یقه جدید» (New Collar) معروف هستند، به مدرک دانشگاهی نیاز ندارند، اما دوره‌های آموزشی خاصی را می‌طلبند.

برخی از کارشناسان معتقدند که مشاغل یقه جدید فرصت‌هایی را برای کارگرانی فراهم می‌کند که ممکن است در آینده شغل خود را به دلیل رشد سریع فناوری از دست بدهند. آنها همچنین می‌گویند که این مشاغل می‌توانند به پر کردن شکاف مهارتی در بازار کار کمک کنند که باعث افزایش رقابت‌پذیری و بهبود کیفیت خدمات می‌شود.

«سارا بویزورت» (Sarah Boisvert)، موسس «شبکه یقه جدید» (New Collar Network)، که برنامه ملی آموزش نیروی کار در نیومکزیکو را تشکیل داده است، می‌گوید: کسی باید آن ربات‌ها را برنامه ریزی، نظارت و نگهداری کند.

شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز از مفهوم یقه جدید استقبال می‌کنند. یکی از سخنگویان لینکدین (LinkedIn) گفت که مدیران استخدام از فیلترهای مبتنی بر مهارت در لینکدین برای یافتن داوطلبان استفاده می‌کنند.

با این حال، همه به اقتصاد یقه جدید خوش بین نیستند. برخی از منتقدان می‌گویند که مشاغل یقه جدید ممکن است برای جبران میلیون‌ها شغلی که به دلیل اتوماسیون از دست می‌رود، کافی نباشد. «کریستوفر ام. کاکس» (Christopher M. Cox)، محقق اقتصاد یقه جدید، با اینکه از مدل‌های جایگزین به جای دانشگاه استقبال می‌کند اما وی همچنین هشدار می‌دهد که «یقه جدید» ممکن است یک اصطلاح هوشمندانه برای کم‌اهمیت جلوه دادن نگرانی‌های کارگران باشد.

در برخی کشورهای جهان گروه‌های متفاوت نیروی کار برطبق رنگ یقه دسته‌بندی می‌شوند. این رنگ‌ها می‌تواند نشان ‌دهنده شغل باشد. اصطلاح نیروی کار یقه‌سفید به کارکنان دفتری (کارمندان) اطلاق می‌شود. کارگر یقه‌آبی در مورد کارگرانی به کار می‌رود که کارهای یدی انجام می‌دهند. یقه ‌های دیگری نیز برای نمایش کارهای مختلف وجود دارند. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته