اولین بوتکمپ بازیهای شناختی کودکان برگزار می شود
به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، مهدیه کرمی، دبیر اجرایی کارگروه بازیهای شناختی ستاد علوم و فناوریهای شناختی، در نشست خبری اولین بوتکمپ بازیهای شناختی کودکان، به مهلت ارسال آثار برای شرکتکنندگان اشاره کرد و افزود: مهلت ارسال آثار تا ۱۵ دیماه در نظر گرفته شده است و علاقهمندان میتوانند از طریق سایت ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی، اقدام به ثبت نمونههای خود کنند.
کرمی به محورهای محصولات ارائهشده در این بوتکمپ اشاره کرد و گفت: محورهایی از جمله هوشمصنوعی، ارتقاء فرهنگ ترافیک، فناوری و رویکرد شناختی در بازیها و رویکرد تعاملی است.
وی اضافه کرد: از آنجایی که یکی از حمایتکنندگان این دوره، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران است، براساس اعلام این سازمان، اگر طرحی مورد تایید ستاد ارزیابی بوتکمپ درحوزه ارتقاء فرهنگ ترافیک واقع بشود، مورد حمایتهای سازمان حمل و نقل و ترافیک قرار میگیرد.
اعطای نشان هوشا به محصولات مورد تایید ستاد علوم شناختی
حسن خاکسار، مشاور معاونت توسعه حمل و نقلپاک و آموزش شهروندی شهرداری تهران، در ادامه با اشاره به فرآیند اعتبار بخشی محصولات شناختی گفت: محصولات شناختی اعم از بازی تجهیزات کمک آموزشی و ابزارهای کمک شناختی هستند که عمدتا براساس مطالعات و تجربیات تولید کنندگان بهعنوان ابزارهای موثر دربازار شناخته می شوند.
وی اضافه کرد: به دلیل اهمیتی که کارکرد این محصولات دارند، باید مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرند.
مشاور معاونت توسعه حمل و نقل پاک شهرداری تهران، درخصوص تشکیل نهادهای ارزیابی محصولات شناختی در بازار گفت: تشکیل نهادهایی برای رگولاتوری و اعتباربخشی محصولات شناختی، با توجه به چهارچوب ها و اصول مشخصی که به ارزیابی محصولات شناختی نیاز بود.
خاکساری به نحوه ارزیابی بازیهای شناختی و اعطای «نشان هوشا»، به محصولات اشاره کرد و گفت: نشان هوشا که نشان اعتبار است، در سه مرحله نشان طلایی، نشان نقرهای و نشان برنز به محصول اعطا میشود.
وی افزود: هیئت نخبگانی که متشکل از اساتید دانشگاهی، بنیاد بازیهای رایانهای، متخصصان ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی و کانون پرورش فکری کودکان، محصولات و بازیهای ارائه شده در بازار را ارزیابی میکنند.
خاکساری با اشاره به تعداد محصولات و بازیهایی که تا کنون نشان هوشا را دریافت کردهاند، توضیح داد: حدود ۶۰ محصول شناختی ایرانی درحوزه کودکان نشان هوشا را دریافت کردهاند که تنها یک مورد از آنها، موفق به اخذ نشان طلایی شده است.
وی اضافه کرد: بعد از دریافت نشان هوشا، تمام محصولات، برای ورود به بازار صنعتی و نیمهصنعتی مورد حمایت مالی ستاد توسعه فناوریهای شناختی قرار میگیرند.
مشاور معاونت توسعه حملونقل پاک شهرداری تهران، به ارگانهایی که نهادهای اعتباریابی را تشکیل دادهاند، اشاره کرد و افزود: نهادهای اعتبار بخش با کمک بنیاد ملی بازیهای رایانهای، ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی، تشکیل شده و درنهایت با هدف ورود این محصولات به بازارهای صنعتی، بوتکمپ علم و فناوری بازیهای شناختی برای کودکان در کشور راهاندازی شد.
انتهای پیام/