دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون وزیر ارتباطات عنوان کرد؛

توجه ویژه به بومی‌سازی تجهیزات فاوا و بازارسازی محصولات داخلی

توجه ویژه به بومی‌سازی تجهیزات فاوا و بازارسازی محصولات داخلی
معاون وزیر ارتباطات گفت: بومی‌سازی تجهیزات مورد نیاز صنعت فاوا و بازارسازی برای محصولات ایرانی در داخل و خارج از کشور در دستور کار وزارت ارتباطات قرار دارد.
کد خبر : 886457

به گزارش خبرنگار گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا، میثم عابدی معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی تلکام گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت جدید بحث بومی‌سازی تجهیزات مورد نیاز صنعت فاوا و بازارسازی برای محصولات ایرانی در داخل و خارج از کشور را در دستور کار خود قرار داده است که با هماهنگی و همکاری وزارت صمت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نمایندگان اصناف انجام می‌شود.

وی افزود: اسفند ۱۴۰۰ در تعامل با سایر نهادها فهرستی از اولویت‌های بومی‌سازی در ۱۷ سرفصل احصا شد. از این رو این سه نهاد ابزارهای تشویقی و تنبیهی خود را به کار بستند تا نیازهای بومی‌سازی در صنعت فاوا در کشور تحقق پیدا کند.

عابدی با اشاره به مسائل و چالش‌های موجود در بومی‌سازی تجهیزات این حوزه، برنامه‌ریزی برای حل آن‌ها را یک ضرورت دانست و گفت: نخستین مسئله تعداد زیاد شرکت‌های بود که ادعا می‌کردند، محصولات داخلی تولید می‌کنند. از این رو با همکاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نظام‌نامه بومی‌سازی محصولات فاوا را تدوین کردیم. این نظام نامه محور ارزیابی هر محصولی است که ادعا می‌کند در داخل کشور تولید کرده است. بر همین اساس از تمام شرکت‌های فعال در این حوزه درخواست می‌کنیم که به این جریان بپیوندند.

وی افزود: مسئله دیگری که به آن برخوردیم این بود که آمار دقیقی از تعداد، مشخصات و جزئیات محصولات وارداتی در این حوزه وجود نداشت. از این رو یک شناسه یکتا برای هر کالای و محصول وارداتی در نظر گرفتیم تا یک مرجع آماری دقیق در این حوزه داشته باشیم.

معاون وزیر ارتباطات درخصوص قیمت محصولات داخلی و خارجی گفت: بحث دیگری که با برخی از تولیدکنندگان داخلی داشتیم این بود که برخلاف انتظار برخی محصولات داخلی گران‌تر از محصولات چینی و خارجی در بازار عرضه می ‌شوند به همین دلیل باید به واسطه اصلاح زنجیره تأمین یک اصلاح قیمتی در این حوزه داشته باشیم تا این گرانی برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین برخی از محصولات خارجی قیمت واقعی ندارند که در وزارت ارتباطات در حال بررسی این موضوع هستیم.

عابدی گفت: موضوع‌ بعدی که با همت این نهاد دنبال می‌شود آزادسازی بازارهای بین المللی محصولات داخلی است. سهم محصولات فاوا از این بازار اکنون به ۱۰۰‌ میلیون دلار رسیده است که برآورد می‌شود امسال به ۲۰۰ میلیون دلار برسد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأمین نیروی انسانی متخصص در این حوزه را یکی از چالش‌ها دانست و گفت: برای حل این موضوع سه برنامه آموزشی مهم در کشور دنبال می‌شود. یکی از آن‌ها آموزش برنامه نویسی به دانش آموزان در ۱۵ استان کشور است.

وی افزود: همچنین با همکاری معاونت علمی آموزش متخصصین صنعت فاوا شروع کریده‌ام که بر این اساس امسال ۱۰ هزار متخصص آموزش دیده وارد بازار می‌شوند که بر اساس برنامه هفتم باید ۲۰ هزار متخصص برسد. برنامه دیگر بحث راهبران تحول دیجیتال کشور است که دور اول آن با شرکت ۵۰۰ نفر در فراخوان و انتخاب افراد برگزیده درحال گذراندن دوره‌های تخصصی در بخش خصوصی، دولتی و خارج از کشور هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته