دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رستگار در گفت‌وگو با آنا:

نحوه ارزیابی عمق ساخت داخل در محصولات فاوا تغییر می‌کند

نحوه ارزیابی عمق ساخت داخل در محصولات فاوا تغییر می‌کند
دبیر و نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای مخابرات ایران از تغییر معیار‌های عمق ساخت داخل برای محصولات پیشرفته ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد.
کد خبر : 893432

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، لزوم استفاده از محصولات بومی در زیرساخت‌های کشور بر کسی پوشیده نیست. این موضوع نه تنها به رشد اقتصادی کشور کمک می‌کند؛ بلکه با ایجاد اعتماد به نفس در میان جوانان باعث توسعه و پیشرفت هرچه بهتر صنایع می‌شود. یکی از صنایع مهمی که بومی‌سازی در آن اهمیت ویژه‌ای دارد، حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

فرآیند ارزیابی محصولات بومی حوزه فاوا تغییر می‌کند

چالشی که در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود دارد، این است که تعیین عمق ساخت داخل در محصولات‌ پیشرفته با محصولات دیگر حوزه‌ها مثل صنایع خودروسازی و ... متفاوت است؛ بنابراین تعیین عمق ساخت داخل این محصولات نیازمند بررسی مجدد و به‌روزرسانی فرآیندهای ارزیابی است. در همین راستا وزارت صمت طی نامه‌ای اعلام کرده است که از این پس تولیدکنندگان محصولات‌ پیشرفته حوزه الکترونیک و فناوری اطلاعات باید با مراجعه به سامانه ارزیابی توانمندی‌های فناورانه به آدرس (atf.irost.org) محصولات خود را ثبت کنند. براساس تفاهم نامه بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، سامانه ارزیابی و تعیین میزان عمق ساخت داخل محصولات حوزه فاوا به ویژه برای تجهیزات اولویت‌دار بومی سازی تعیین شده است.

این سامانه جهت ثبت درخواست ارزیابی عمق ساخت داخل محصولات فاوا به ویژه تجهیزات مرتبط با لیست «اولویت‌های بومی سازی» در نظر گرفته شده است. به دنبال ثبت نام مستندات و سوابق شرکت‌ها و محصولات بررسی و میزان عمق ساخت داخل تأیید شده جهت بهره‌مندی از مزایای قانونی آن در این سامانه اعلام خواهد شد.

درهمین راستا فرامرز رستگار دبیر و نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای مخابرات ایران در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا توضیح داد: در مجلس قانونی تحت عنوان استفاده از توانمندی‌های داخل تصویب و توسط دولت به دستگاه‌هایی اجرایی ابلاغ شد تا در ارتقای زیرساخت‌های خود از محصولات بومی استفاده کنند و آن را در اولویت قرار دهند.

تفکیک محصولات بومی از محصولات غیربومی

وی گفت: براساس این قانون صنایع موظف هستند برای شناسایی عمق ساخت داخل تولیدات خود در سامانه خوداظهاری محصول خود را معرفی کنند تا مشخص شود چه میزان از محصول تولید داخل است و محصول غیربومی(سوری) از محصول بومی تمییز داده شود. طبق آیین نامه تهیه شده باید عمق ساخت داخل محصولات اندازه گیری شود و در نهایت بر مبنای آن امتیازدهی شود.

رستگار افزود: سازمان‌ها و نهاد‌ها موظف هستند در سامانه وزارت صمت به نام «توانیران» مشخصات خود را وارد کنند تا بر اساس این خوداظهاری محصولشان راستی آزمایی و سنجیده شود.

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای مخابرات ایران گفت: موضوعی که مطرح می‌شود این است که فرمول ارائه شده توسط وزارت صمت با محصولات مخابرات و الکترونیک و فناوری اطلاعات و نرم افزار و تجهیزات دیجیتال سازگار نیست و برای صنایعی مثل مکانیک سازه‌ها، تاسیسات و ساخت دکل‌های فلزی کارایی دارد.

نحوه ارزیابی عمق ساخت داخل در محصولات فاوا تغییر می‌کند

رستگار ادامه داد: بر این اساس باید روش‌های دیگری برای ارزیابی شکل می‌گرفت که شرکت‌های فناور و فعال در حوزه فناوری بتوانند از آن استفاده کند. از این رو تشکل‌های مرتبط از وزارت صنعت خواستند که در مدل ارائه محصول و خوداظهاری آن توسط شرکت تجدید نظر کنند؛ زیرا روش قبل جوابگو نیست و باید روش و رویکرد دیگری برای محصولات‌ پیشرفته تدوین شود.

وی افزود: در نتیجه وزارت صنعت با سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران که یک مجموعه تحقیقتاتی است تفاهم نامه‌ای امضا کردند که بر اساس آن بتوانند روش‌های ارزیابی عمق ساخت داخل را برای فناوری‌های پیشرفته ازجمله مخابرات تهیه و تغییر دهند.

رستگار گفت: حالا وزارت صنعت از ما به عنوان سندیکای صنعت مخابرات ایران و تشکلی که در این حوزه فعالیت می‌کند درخواست کرده است که مأمور اطلاع رسانی به شرکت‌های عضو باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته