دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
توسط محققان کشور انجام شد؛

تولید مبدل‌های کاتالیستی نانویی که آلودگی هوا را کاهش می‌دهند

تولید مبدل‌های کاتالیستی نانویی که آلودگی هوا را کاهش می‌دهند
پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با بهره‌گیری از فناوری نانو موفق به تولید مبدل‌های کاتالیستی شده‌اند؛ محصولی که با استاندارد Eu۵ ساخته شده و نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارد.
کد خبر : 885951

نسرین ابراهیم آبادی، معاون کوتینگ یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: آلودگی هوا یکی از مشکلات جدی شهر‌های بزرگ است که باعث ایجاد بسیاری از بیماری‌ها، تیره شدن بنا‌ها، ساختمان‌ها و از بین بردن لایه‌ ازون می‌شود. براساس گزارش بانک جهانی، آلودگی هوا چهارمین عامل خطر مرگ در دنیاست و از هر ۱۰ مرگ یک مورد ناشی از آلودگی هوا بوده است. دلیل اصلی ایجاد این آلودگی‌ها خودرو‌ها و موتورسیلکت‌ها هستند. 

وی افزود: کاتالیست خودرو باعث می‌شود گاز‌های تولیدشده توسط خودرو‌ها به گاز‌های دیگری تبدیل شوند که تقریبا بی‌ضرر هستند. این وسیله کمک شایانی به کاهش آلودگی هوا می‌کند. در این راستا پژوهشگران این شرکت توانستند با رعایت استاندارد Eu۵ و با بهره‌گیری از فناوری نانو مبدل‌های کاتالیستی تولید کنند.

ابراهیم آبادی خاطرنشان کرد: این قطعه یک ورودی و یک خروجی دارد. گاز‌های تولیدشده توسط اتومبیل از قسمت ورودی کاتالیست وارد و طی یک عملیات شیمیایی که در کاتالیست خودرو انجام می‌شود، تبدیل به گاز‌های دی اکسید کربن، نیتروژن و آب می‌شوند که تقریبا ضرری ندارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کاتالیست‌های تولیدی شرکت از نظر کیفیت قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی هستند، گفت: مبدل‌های کاتالیستی تولیدی این شرکت از نظر کیفیت و صرفه اقتصادی، توان رقابت با نمونه‌های خارجی را دارند. یکی از دلایل این موضوع را می‌توان به فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای در این شرکت نسبت داد. 

معاون این شرکت دانش‌بنیان اضافه کرد: آزمایشگاه این شرکت تنها آزمایشگاه مرجع کاتالیست دارای استاندارد ۱۷۰۲۵ کشور است که برخورداری از این ظرفیت باعث کاهش هزینه تمام شده محصولات و همچنین ارتقای هرچه بیشتر کیفیت محصولات این شرکت شده است.

وی به مشکلات اجرایی تولید این مبدل‌های کاتالیستی پرداخت و گفت: عمر مفید این قطعه روی خودرو‌های صفر کیلومتر ۴ سال است، اما به دلیل قیمت بالا، معمولا راننده‌ها آن را تعویض نمی‌کنند و فقط برای معاینه فنی، این قطعه را برای چند ساعت با هزینه ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان اجاره می‌کنند.  بر اساس اعلام سازمان حفاظت از محیط زیست، این موضوع مستقیما به مالکان و رانندگان مربوط می‌شود و باید با این کار به طور جدی برخورد کرد.

وی ادامه داد: تصور اشتباه رانندگان مبنی بر برداشتن کاتالیست و افزایش شتاب خودرو نیز باعث شده که این رانندگان کمتر از ۲ ماه، نسبت به مراجعه به مراکز خرید و تعویض جهت رفع ایراد‌های به وجود آمده بابت مستهلک شدن قطعات دیگر موتور خودرو اقدام کنند. این تصور اشتباه علاوه بر افزایش گاز‌های سمی، باعث کاهش عملکرد بهینه خودرو نیز می‌شود.

به گفته وی، کاتالیست از لوازم مصرفی خودرو محسوب می‌شود و بسته به نوع سوخت مصرفی خودرو که حدود ۴ سال است (در خودرو‌های تحویلی از کمپانی) و پس از آن نیاز به تعویض دارد، اما به دلیل گران بودن این قطعه بسیاری از تعویض آن سر باز می‌زنند؛ تمام شدن عمر کاتالیست سبب می‌شود که میزان آلودگی هوا ۵ برابر افزایش پیدا کند.

وی هزینه تعویض کاتالیست را از دیگر مشکلات برشمرد و در این‌باره افزود: گارانتی خودرو در ایران ۲ ساله است در حالی که بیشتر شرکت‌های آمریکایی خودرو‌ها را هشت‌ساله گارانتی می‌کنند. مدت زمان کم گارانتی باعث می‌شود که هزینه خراب شدن خودرو روی دوش خریداران باشد در حالی که برای مثال در آمریکا و کانادا کاتالیست خودرو تا زمان گارانتی آن به صورت رایگان تعویض شود، هزینه آن به عهده مصرف‌کنندگان نیست.

وی گفت: در بسیاری از کشور‌های خارجی هزینه تعویض کاتالیست را مردم پرداخت نمی‌کنند. در ایران کاتالیست خودرو گارانتی ندارد و این هزینه سنگینی برای مشتری دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته