راهاندازی یک شبکه خبری با گویندگان هوش مصنوعی
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیواطلس، قرار است در سال میلادی ۲۰۲۴ شاهد آغاز به کار شبکه خبری بینالمللی باشیم که در آن، گویندگان خبر جای خود را به مجریان مجازی میدهند که ساخته و پرداخته هوش مصنوعی هستند.
گویندگان آدمنمایی که در شبکه ۱ (Channel ۱)، خبرها را به هر زبانی که بخواهید برای بیننده روایت میکنند و درجهای از شوخطبعی هم دارند، رفتهرفته جای نیروی انسانی را میگیرند.
آنها در ترجمه گزارش شاهدان عینی هم توانمند هستند و از لحاظ زیبایی بصری، حرکت لب را در واقعیترین شکل ممکن شبیهسازی میکنند و جالب آنکه لحن بیان و تن صدای گوینده اصلی را هم حفظ میکنند.
همچنین به نظر میرسد این سیستم میتواند به طور هدفمند از اخبار بازار سهام و دادههای موجود در سایر حوزهها، محتوا تولید کند.
این سیستم به مخاطب این امکان را میدهد که مجری، زبان و سبک ارائه مورد علاقه خود را انتخاب کند.
کانال ۱ از هوش مصنوعی برای تولید داستانهای خبری جدید استفاده نمیکند. درعوض، گزارشهای انسانی «منابع مورد اعتماد» در سراسر جهان را جمعآوری میکند، سپس آنها را در بستههای خبری که با سلیقه شخصی شما جور در بیاید، ارائه میدهد.
در این شبکه بینالمللی، میتوان با کمک هوش مصنوعی، رویدادهایی را که حتی دوربین قادر به ثبت آنها نیست، بازآفرینی کرد. این کمابیش مثل همانی است که در طراحی از صحنه دادگاه یا «پیشطرح دادگاه» (courtroom sketch) انجام میشود. در بسیاری از حوزههای قضائی، دوربینها مجاز به حضور در اتاق دادگاه نیستند. به همین دلیل، رسانههای خبری مجبور هستند برای تصاویر مذاکرات حقوقی، بر پیشطرح تکیه کنند.
یکی از مجریان مجازی شبکه ۱، در تعریف آن میگوید: ما یک راه منحصر به فرد برای ارزیابی احساسات ایجاد کردهایم. شبکه ۱ از توانایی هوش مصنوعی برای خواندن و تجزیه و تحلیل فوری اطلاعات استفاده میکند. من در رابطه با یک موضوع مشخص، به سرعت ۳۰ هزار توئیت را خواندم و بر اساس ایموجیهای ارسالشده متوجه شدم که مردم در رابطه با آن موضوع احساسات متفاوتی دارند.
واقعیت این است که این شبکه در حال ظهور، دورنمایی از آینده رسانه ارائه میدهد؛ به این معنی که حتی اگر وابستگی خاصی به برخی از مجریهای واقعی داشته باشید و دلتان برایشان تنگ بشود، هیچ امیدی به اینکه اتاق خبرهایی که از سوی انسانها کنترل میشوند، در درازمدت بتوانند از لحاظ سرعت و حجم تولید محتوای اختصاصی برای مخاطب، با مجریان ساخته و پرداخته هوش مصنوعی رقابت کنند. البته همچنان در تهیه گزارش میدانی، تصویربرداری از واقعیتها و نوشتن روایتها محتاج نیروی انسانی هستیم؛ اما در مابقی امور مربوط به خبرنگاری، در انتهای مسیر استفاده از نیروی انسانی قرار گرفتهایم.
انتهای پیام/