اینستاگرام و فیسبوک از پس کودکآزارها برنمیآیند
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تحقیق انجامشده از سوی روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال حاکی از آن است که تلاش پلتفرمهای شرکت متا شامل اینستاگرام و فیسبوک در زمینه اعمال سیاستهای مقابله با پدوفیلی و کودکآزاری در فضای مجازی، راه به جایی نبرده و این مسئله به دغدغه مشترک کاربران و مقامهای مسئول تبدیل شده است.
آنگونه که از این مطالعه برمیآید، این دو شبکه اجتماعی عملکرد موفقی در شناسایی و حذف محتوای غیراخلاقی حول محور کودکآزاری جنسی نداشتهاند.
طبق گزارش وال استریت ژورنال، بهرغم استفاده همزمان از ناظر انسانی و سامانههای خودکار، حجم عظیم محتوای غیراخلاقی بارگذاریشده از سوی کاربران سودجو، رهگیری و حذف به موقع چنین مضامینی را دشوار میکند.
علاوه بر این، شکارچیان کودک معمولاً از تاکتیکهای ماهرانه برای رد گم کردن و اخلال در روند اجرای قانون استفاده میکنند.
از آنجا که اینستاگرام و فیسبوک ابزار ارتباطی میلیاردها کاربر هستند، ناکامی در نظارت، احتمال رویارویی با محتوای غیراخلاقی را به ویژه در مورد افراد آسیبپذیر افزایش میدهد و تعهدپذیری این پلتفرمها در قبال امنیت کاربر و تواناییشان در مقابله با فعالیتهای غیرقانونی را زیر سوال میبرد.
در واکنش به گزارش وال استریت ژورنال، شبکههای اجتماعی اینستاگرام و فیسبوک به وجود چنین چالشی اذعان کرده و وعده دادهاند که در التزام به اجرای تعهداتشان، تدابیر امنیتی را از راه سرمایهگذاری در فناوریهای پیشرفته و افزایش شمار مدیران محتوا ارتقا خواهند داد.
اما منتقدان میگویند که بهروزرسانی سیاستهای فعلی جواب نمیدهد و اهمیت حفاظت از کاربران کم سن و سال و آسیبپذیر در برابر هرگونه سوءاستفاده نیازمند اتخاذ تدابیر جامعتر است.
در مجموع، افشاگری وال استریت ژورنال، بازگوکننده چالشهایی است که اینستاگرام و فیسبوک در مسیر اجرای کارآمد سیاستهای نظارتی، با آنها دست به گریبان هستند. بازگویی این حقایق بار دیگر اهمیت هوشیاری و نوآوری مداوم در مسیر مبارزه با استثمار آنلاین کودکان را به رخ میکشد و به تردید در باب میزان مسئولیتپذیری شرکتهای فناوری در قبال امنیت کاربر منجر میشود.
انتهای پیام/