دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بزرگ‌ترین خوشید مصنوعی جهان به بهره‌برداری می‌رسد

بزرگ‌ترین خوشید مصنوعی جهان به بهره‌برداری می‌رسد
دانشمندان چندین کشور در حال ساخت بزرگ‌ترین خورشید مصنوعی جهان هستند تا در تامین انرژی و حیات دگرگونی شگرفی ایجاد کنند.
کد خبر : 883030

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، بزرگترین خورشید مصنوعی جهان با وجود برخی از مشکلات فنی فرآیند توسعه را به خوبی پشت سر گذاشته؛ این پروژه به صورت مشترک توسط تیم‌های علمی و فنی کشورهای مختلف در حال انجام است. 

روند توسعه و تکمیل راکتور آزمایشی حرارتی هسته‌ای بین‌المللی (ITER) در جنوب فرانسه، علی رغم مشکلات فنی مربوط به اجزای کلیدی آن در حال انجام است.

این پروژه که به عنوان بزرگترین خورشید مصنوعی جهان نیز شناخته می‌شود، یک کلان پروژه تحقیقاتی و مهندسی گداخت هسته‌ای است که توسط چین، اتحادیه اروپا، هند، ژاپن، روسیه، کره جنوبی و ایالات متحده تأمین مالی و اجرا می‌شود.

خورشید مصنوعی در حال ساخت با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها وتجهیزات ساخته می‌شود و هدف آن تولید نور و حرارت مشابهی به خورشید واقعی است. این پروژه، اگر موفق شود، می‌تواند به نحوی که همه بتوانند از انرژی خورشید استفاده کند، تغییرات قابل ملاحظه‌ای در زمینه‌هایی مانند تولید انرژی و تحقیقات علمی به همراه داشته باشد.

به واقع، تلاش برای ساخت این خورشید مصنوعی در جهت حل یکی از چالش‌های اساسی در حوزه تامین انرژی است. با این وجود، به دلیل پیچیدگی فنی و ابعاد بزرگ این پروژه، تاکنون مشکلات فنی متعددی رخ داده که برخی از آنها ممکن است منجر به تأخیر در اجرا و حتی تغییر برخی از مراحل باشند، اما تیم‌های مسئول بر روی رفع مشکلات کار می‌کنند و کارآمدترین راه حل‌ها را برای اختلالات فنی که به مرور زمان رخ می‌دهند، معرفی می‌کنند.

هدف قبلی بزرگ‌ترین خورشید مصنوعی جهان ایجاد پلاسما تا سال ۲۰۲۵ بود؛ مدت و هزینه تعمیرات در حال انجام در این مرحله، به طور دقیق قابل تخمین نیست اما، وضعیت آن تا اواسط سال ۲۰۲۴ مشخص می‌شود.

هدف نهایی از ساخت این دستگاه خورشید مصنوعی دستیابی انرژی پاک تقریبا نامحدود، با الگوبرداری از واکنش‌های طبیعی است که در ستارگان رخ می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته