دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آذر 1402 - 11:51
تقویم علم؛

۱۲ آذر در دنیای علم چه خبر؟

۱۲ آذر در دنیای علم چه خبر؟
در این تقویم مروری بر وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری خواهیم داشت.
کد خبر : 882666

تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۱۲ آذر برابر با ۳ دسامبر را ورق می‌زنیم.

 

روز جهانی کم‌توانان

۳ دسامبر ۱۹۹۲ میلادی برابر با ۱۲ آذر ۱۳۷۱ خورشیدی، سازمان ملل متحد رسما ترویج روز جهانی کم‌توانان را آغاز کرد. هدف از برگزاری این روز درک مسائل مربوط به معلولیت و بسیج حمایت از کرامت، حقوق و رفاه افراد دارای معلولیت است. همچنین، این نامگذاری به دنبال افزایش آگاهی از دستاوردهای حاصل از ادغام افراد دارای معلولیت در هر جنبه از زندگی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. این روز تا سال 2007 «روز جهانی معلولان» نامیده می‌شد اما پس‌از آن به روز جهانی کم‌توانان یا روز جهانی افراد دارای ناتوانی‌های جسمی شناخته شد. هر سال این روز روی موضوع خاصی تمرکز می‌کند. برای مثال شعار سال ۲۰۲۳ «راه‌حل‌های تحول‌آفرین برای توسعه فراگیر و نقش نوآوری در دامن‌زدن به جهانی در دسترس و برابر» است.

۱۲ آذر در دنیای علم چه خبر؟

 

کارل زایس

 ۳ دسامبر ۱۸۸۸ میلادی ۱۲ آذر ۱۲۶۷ خورشیدی، کارل زایس درگذشت. او صنعتگری آلمانی بود که به‌عنوان تولیدکننده ابزارهای نوری خوب شهرت جهانی به‌دست آورد. زایس پس‌از کسب مدرک پزشکی، ساخت ابزارهای نوری‌ای را آغاز کرد که می‌دانست با پیشرفت علم و پزشکی تقاضای فزاینده‌ای خواهند داشت. او هفت سال را در کارگاه‌های سازندگان مختلف اروپایی گذراند تااینکه در سال ۱۸۴۶ یک کارخانه نوری در ینا تأسیس کرد و به‌سرعت برای محصولات با بالاترین کیفیت شهرت پیدا کرد. بیست سال بعد با ارنست آبه (1840-1905) که مشاور او درزمینه پیشرفت‌های نظری در اپتیک بود، شراکت کرد. آبه پس‌از مرگ زایس مالک انحصاری آن شرکت شد و شهرت آن را افزایش داد.

۱۲ آذر در دنیای علم چه خبر؟

شارل ریشه

۳ دسامبر ۱۹۳۵ میلادی برابر با ۱۲ آذر ۱۳۱۴ خورشیدی، شارل ریشه فیزیولوژیست، باکتری‌شناس و آسیب‌شناس فرانسوی درگذشت. او در سال 1913 جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را دریافت کرد. ریشه در سال 1902 وقتی دریافت که دوز دوم واکسیناسیون سم شقایق باعث مرگ سگ مورد آزمایش شد اصطلاح «آنافیلاکسی» به‌معنای «پیش‌دفاعی» را برای توصیف موضوع تحقیق خود ابداع کرد. به‌جای ایجاد محافظت، همان‌طورکه در پاسخ طبیعی به واکسیناسیون انتظار می‌رفت، دوز اول، حساسیت تهدیدکننده برای زندگی به‌وجود آورد. این کشف به درک انواع واکنش‌های آلرژیک، تب یونجه و آسم منجر شد. درواقع، آنافیلاکسی به واکنش آلرژیک جدی و تهدید‌کننده حیات گفته می‌شود که به‌طور ناگهانی آغاز می‌شود و می‌تواند به مرگ بیانجامد.

۱۲ آذر در دنیای علم چه خبر؟

جان باکوس

۳ دسامبر ۱۹۲۴ برابر با ۱۲ آذر ۱۳۰۳ خورشیدی، جان باکوس دانشمند علوم رایانه‌ای آمریکایی به‌دنیا آمد. او رهبری گروهی را به عهده داشت که اولین زبان برنامه‌نویسی سطح بالا (فورترن) را اختراع کردند. او همچنین مخترع فرم باکوس نائور (یا به اختصار BNF) هم بود که تقریباً پراستفاده‌ترین نمادگری برای تعریف نحو (Syntax) زبان‌های صوری است. او در سال ۱۹۷۷ (میلادی) برای «مشارکت‌های ژرف، اثرگذار، و ماندگارش برای طراحی سامانه‌های برنامه‌نویسی کاربردی سطح بالا، و خصوصاً برای کار روی فورترن» و انتشار اولین مقالات درباره شیوه‌های صوری برای توصیف زبان‌های برنامه‌نویسی، برنده جایزه تورینگ شد.

۱۲ آذر در دنیای علم چه خبر؟

پاول یوزف کروتزن

۳ دسامبر ۱۹۳۳ میلادی برابر با ۱۲ آذر ۱۳۱۲ خورشیدی، پل یوزف کروتزن شیمی‌دان هلندی به‌دنیا آمد. او در سال 1995 جایزه نوبل شیمی را دریافت کرد زیرا در سال 1970 نشان داد که ترکیبات شیمیایی اکسیدنیتروژن باعث تسریع تخریب ازن استراتوسفری می‌شود که از زمین در برابر تابش فرابنفش خورشید محافظت می‌کند. کار او که در سال 1970 منتشر شد، نشان داد که اکسیدهای نیتروژن NO و NO2 همانند کاتالیزور با ازن واکنش می‌دهند، بنابراین سرعت تجزیه ازن به O2 در استراتوسفر را تسریع می‌بخشد. این اکسیدهای نیتروژن عمدتاً از تجزیه اکسید نیتروژن (N2O) که از دگرگونی‌های میکروبیولوژیکی در خاک سرچشمه می‌گیرد، تشکیل می‌شوند. کروتزن جایزه نوبل را همراه فرانک رولند و ماریو مولینا به‌طور مشترک برنده شد.

۱۲ آذر در دنیای علم چه خبر؟

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته