هشدار هند به فیسبوک و یوتیوب برای جلوگیری از انتشار «دیپ فیک»
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، دولت هند روز جمعه به شرکتهای رسانههای اجتماعی از جمله فیس بوک و یوتیوب هشدار داد که مکررا به کاربران خود یادآوری کنند که براساس قوانین محلی این کشور انتشار دیپ فیک و محتوایی که باعث انتشار مطالب مستهجن یا اطلاعات نادرست میشود را منع میکند.
این هشدار را راجیو چاندراسخار، معاون وزیر فناوری اطلاعات، در جلسهای پشت درهای بسته اعلام کرد و گفت که بسیاری از شرکتها علی رغم قوانین سال ۲۰۲۲ که محتوای مضر برای کودکان، مستهجن یا جعل هویت فرد دیگری را ممنوع میکند، شرایط استفاده خود را به روز نکردهاند.
این اتفاق در بحبوحه نگرانیهای فزاینده در مورد دیپ فیک (ویدیوهای واقع گرایانه و در عین حال ساختگی توسط الگوریتمهای هوش مصنوعی آموزش دیده بر روی فیلمهای آنلاین) رخ میدهد که یکی از وزیران ارشد این کشور اعلام کرد که هند در حال تدوین قوانینی برای رسیدگی به فناوری دیپ فیک است.
چاندراسخار گفت که این شرکتها باید با یادآوری اینکه کاربران نمیتوانند چنین محتوایی را پست کنند یا با صدور یادآور، آگاهی خود را نسبت به قوانین افزایش دهند.
این دو منبع که نخواستند نامشان فاش شود گفتند در غیر صورت هند دستورهایی را صادر خواهد کرد که آنها را مجبور به این کار میکند.
یکی از این منابع گفت: وزیر این درخواست را غیرقابل مذاکره توصیف کرد.
وزارت فناوری اطلاعات هند در بیانیهای مطبوعاتی اعلام کرد که همه پلتفرمها توافق کردهاند که دستورالعملهای محتوایی خود را با قوانین دولتی هماهنگ کنند.
فیسبوک و چاندراسخار بلافاصله به درخواست برای اظهارنظر پاسخ ندادند.
شرکت آلفابت گوگل که مالک یوتیوب است، در بیانیهای اعلام کرد که به توسعه مسئولانه هوش مصنوعی متعهد است و سیاستها و سیستمهایی قوی برای شناسایی و حذف محتوای مضر در محصولات و پلتفرمهای خود دارد.
دولت هند و نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور در روزهای اخیر نگرانیهایی را در رابطه با دیپ فیک مطرح کردهاند.
نخست وزیر مودی روز چهارشنبه در جریان نشست مجازی کشورهای «جی ۲۰» (G ۲۰) از رهبران جهانی خواست تا به طور مشترک در جهت قانونمند کردن هوش مصنوعی تلاش کنند و نگرانیهایی را در مورد تاثیر منفی دیپ فیک بر جامعه مطرح کرد.
کشورهای سراسر جهان در حال تلاش برای تدوین قوانینی برای تنظیم هوش مصنوعی هستند. هند مقررات شرکتهای رسانههای اجتماعی را که این کشور جنوب آسیا را به عنوان بازار بزرگ در حال رشد به حساب میآورند، تشدید کرده است.
سال گذشته، دولت به صورت خصوصی از این شرکتها به خاطر حذف نکردن آنچه که آن را اخبار جعلی توصیف میکرد، انتقاد کرد و گفت که آنها را مجبور کرده است تا دستور حذف محتوا را صادر کنند.
انتهای پیام/