دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 آذر 1402 - 09:25
تقویم علم؛

۴ آذر در دنیای علم چه خبر؟

۴ آذر در دنیای علم چه خبر؟
تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تأثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد.
کد خبر : 880913

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۴ آذر برابر با ۲۵ نوامبر را ورق می‌زنیم.

رسیدن به مقبره توت‌عنخ‌آمون

۲۵ نوامبر ۱۹۲۲ میلادی برابر با ۴ آذر ۱۳۰۱ خورشیدی، گروهی از باستان‌شناسان به سرپرستی هوارد کارتر، باستان‌شناس انگلیسی اولین در از مقبره توت‌عنخ‌آمون، معروف به فرعون کودک را در دره پادشان در مصر گشود. پس‌از جنگ جهانی اول، کارتر جست‌وجویی جدی را برای یافتن مقبره توت‌عنخ‌آمون آغاز کرد و در 4 نوامبر 1922، پله‌ای را کشف کرد که به ورودی این مقبره منتهی می‌شد. ۲۵ نوامبر این گروه، دری از آجر گلی را شکستند و گذرگاهی را که به مقبره فرعون کودک منتهی می‌شد آشکار کردند و یک‌روز بعد، در 26 نوامبر آنها در دیگری شکستند و کارتر با یک شمع به داخل خم شد تا نگاهی بیندازد. لرد کارنارون حامی مالی کاوش، پشت سر او پرسید: «آیا چیزی می‌بینی؟» کارتر پاسخ داد: «بله، چیزهایی شگفت‌انگیز.»

۴ آذر در دنیای علم چه خبر؟

تولد تلویزیون کابلی

۲۵ نوامبر ۱۹۴۸ میلادی برابر با ۴ آذر ۱۳۲۷ خورشیدی، لروی اد پارسانز (۱۹۸۹-۱۹۰۷) تلویزیون کابلی را باکمک کابل کواکسیال، تقویت‌کننده‌ها و یک آنتن جمعی برای رساندن سیگنال‌های تلویزیون اختراع کرد. پارسانز لوازم الکترونیکی می‌فروخت و ایستگاهی رادیویی را در آستوریا، اورگان اداره می‌کرد. یک‌سال پیش‌از آن، او و همسرش برای اولین‌بار تلویزیون را در یک گردهمایی رسانه‌های ارتباط جمعی دیده بودند. در بهار 1948، پارسانز متوجه شد که ایستگاه رادیویی KRSC در سیاتل- 125 مایل دورتر- قرار است یک ایستگاه تلویزیونی را در پاییز راه‌اندازی کند. او متوجه شد که با یک آنتن بزرگ می‌تواند سیگنال شبکه KRSC را روی پشت‌بام هتل آستوریا دریافت کند و از آنجا یک کابل کواکسیال بلند را ازطریق عرض خیابان به آپارتمان خود رساند. وقتی این تلویزیون جدید در نوامبر 1948 روی آنتن رفت، خانواده پارسانز تنها کسانی بودند که در شهر توانستند آن شبکه را تماشا کنند. به گفته باب سالیوان از ام‌اس‌ان‌بی‌سی، پارسانز در مه 1968، به‌عنوان پدر تلویزیون آنتن جمعی شناخته شد.

۴ آذر در دنیای علم چه خبر؟

ثبت اختراع اسکنر تمام بدن

 ۲۵ نوامبر ۱۹۷۵ میلادی برابر ۴ آذر ۱۳۵۴ خورشیدی، اولین گواهی ثبت اختراع برای اسکنر پرتو ایکس تمام بدن برای رابرت اس‌.لدلی ریاضیدان و برنده جوایزی چون مدال ملی فناوری و نوآوری آمریکا صادر شد. اسکنر تشخیصی پرتو ایکس ای‌سی‌تی‌ای (محور عرضی رایانه‌ای‌شده خودکار) تشخیص پزشکی را متحول کرد. این اسکنر می‌تواند بااستفاده از پرتوهای باریک ایکس و پردازش رایانشی با قدرت بالای داده‌های جمع‌آوری‌شده، تجزیه و تحلیل سه‌بعدی همه اندام‌ها و قسمت‌های بدن را در مجموعه‌ای از تصاویر مقطعی انجام دهد. با استفاده از ای‌سی‌تی‌ای، تشخیص تومور، عفونت یا خونریزی حتی در اعماق اندام‌های بزرگ امکان‌پذیر است و می‌تواند پرتودرمانی را برای سرطان بهبود بخشد.

۴ آذر در دنیای علم چه خبر؟

ویلفرد تروتر

۲۵ نوامبر ۱۹۳۹ میلادی برابر با ۴ آذر ۱۳۱۸ خورشیدی، ویلفرد باتن لوئیس تروتر جراح انگلیسی درگذشت. تروتر را صاحب‌نظر در سرطان‌های گردن و سر و پیشگام در جراحی مغز و اعصاب می‌شناسند. او به جامعه‌شناسی هم علاقه‌مند بود و اصطلاح «غریزه گله‌ای» را در کتابش «غرایز گله‌ای در صلح و جنگ» (1914) با اشاره به رفتار انسان ابداع کرد. او اولین کسی بود که روان‌شناسی حیوانات را مطالعه کرد و در یک کندوی زنبور عسل، یک گله گوسفند و یک گله گرگ، هم‌نشینی را به‌عنوان یک غریزه بررسی کرد. او توضیح داد که چگونه عضویت در گله باعث ایجاد نوعی همگنی می‌شود که به موجب آن افراد همه باهم به‌عنوان یک نفر واحد عمل می‌کنند.

۴ آذر در دنیای علم چه خبر؟

کارل بنز

۲۵ نوامبر ۱۸۴۴ میلادی برابر با ۴ آذر ۱۲۲۳ خورشیدی، کارل فردریش بنز مهندس مکانیک آلمانی به‌دنیا آمد. بنز اولین خودروی عملی جهان را با موتور احتراق داخلی طراحی و در سال 1885 این خودرو را ساخت. اولین موتوری که او ساخت یک موتور دو زمانه بود که پس‌از دو سال کار برای اولین‌بار در 31 دسامبر 1879 به‌کار افتاد. پس‌از توسعه پشتوانه مالی، بنز یک «کالسکه موتوری» با موتوری براساس چرخش چهار زمانه اتو (Otto engine) طراحی کرد. در 29 ژانویه 1886، کارل بنز حق اختراع خودروی خودش را دریافت کرد و در 3 جولای 1886، اولین تست رانندگی عمومی اتومبیل را در جهان انجام داد. فروش عمومی خودرو در سال 1888 آغاز شد.

۴ آذر در دنیای علم چه خبر؟

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته