دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خدمه «شنژو۱۷» امروز به مدار زمین می‌روند

خدمه «شنژو۱۷» امروز به مدار زمین می‌روند
آژانس فضایی سرنشین‌دار چین اعلام کرد: خدمه شنژو۱۷ امروز زمین را به مقصد شش ماهه استقرار در ایستگاه فضایی ترک می‌کنند.
کد خبر : 875322

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، چین قصد دارد روز پنجشنبه فعالیتی بسیار مهم را آغاز کند. آن‌ها در حال انجام آخرین آماده سازی‌ها برای مأموریت شنژو-۱۷ هستند. این مأموریت راه اندازی مرحله جدیدی در توسعه فضاپیمایی چین به حساب می‌آید و از اهمیت بسیاری برخوردار است.

خدمه شنژو ۱۷، پایگاه بزرگ مداری را از همتایان خود در ماموریت «شنژو ۱۶» که نزدیک به پنج ماه در مدار بوده‌اند، تحویل خواهند گرفت و وظیفه انجام دادن آزمایش‌های علمی و فناوری را بر عهده خواهند داشت.

مأموریت شنژو ۱۷ سی‌امین ماموریت پروازی و دوازدهمین ماموریت سرنشین‌دار برنامه فضایی سرنشین‌دار چین است.

پیش از شنژو-۱۷، چین دو مأموریت دیگر برای توسعه ایستگاه فضایی خود انجام داده است. با ارسال شنژو-۱۲ در ماه ژوئن سال ۲۰۲۱، چین به سومین کشوری تبدیل شد که برای ارسال انسان به فضا مستقل عمل کرد؛ در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۱، شنژو-۱۳ نیز اعزام شد که یک مأموریت سرمایه گذاری بود. هر دوی این مأموریت‌ها نشان می‌داد که چین شبکه ایستگاه فضایی خود را به طور پیوسته توسعه می‌دهد.

اکنون با اعزام شنزو-۱۷، چین از ایستگاه فضایی خود به عنوان یک پایگاه برای انجام تحقیقات علمی، استفاده تجاری و چالش‌های فناوری استفاده می‌کند. در این ماموریت، دو فضانورد چینی به ایستگاه فضایی اعزام می‌شوند تا به مدت شش ماه در آنجا اقامت کنند و به انجام تحقیقات علمی و آزمایش‌ها بپردازند.

یکی از هدف‌های اصلی این مأموریت، بررسی و آزمایش فناوری‌های مهم برای مأموریت‌های بعدی چین در فضا است. علاوه بر این، فضانوردان نیز ایستگاه فضایی را به دستاورد‌ها و تجربیات دیگر کشور‌ها متصل می‌کند و یک همکاری جهانی در حوزه فضا را ترویج خواهند کرد.

این مأموریت نشان می‌دهد که چین در سمت مرحله بعدی توسعه فضاپیمایی پیشرفت کرده و به این کشور امکان می‌دهد که در آینده، علاوه بر تحقیقات فضایی، از بازار‌های استفاده تجاری و صنعتی فضایی را نیز به خوبی بهره ببرد.

به گفته آژانس، فضانوردان چینی یا تایکونوردان، تانگ هونگبو، تانگ شنجیه و جیانگ شینلین این ماموریت را به ایستگاه فضایی چین انجام می‌دهند؛ خدمه حدود شش ماه در مدار خواهند ماند و قرار است آوریل آینده در صحرای گبی، منطقه خودمختار مغولستان داخلی شمال چین بازگردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته