دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خلق هنر و موسیقی با استفاده از امواج مغزی

خلق هنر و موسیقی با استفاده از امواج مغزی
تحقیقات جدید نشان داده هنگامی که یون‌ها و نورون‌ها در داخل مغز ما کار خود را انجام می‌دهند، امواج مغزی در الگوی فعالیت الکتریکی در مغز ایجاد می‌شود که این در خلق هنر و موسیقی موثر است.
کد خبر : 874038

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری علم و فناوری آنا،یک دوره عجیب و غریب در سالن‌های موسسه فناوری جورجیا در حال تدریس است. در حالی که این دوره که هنر و هندسه نام دارد، به خودی خود عجیب نیست، اما رویکرد متمایز استاد این دوره است که به معنای واقعی کلمه و مجازی موج ایجاد می‌کند.  این دوره به دانشجویان مهندسی می‌آموزد که با استفاده از امواج مغزی خود یا شخص دیگری هنر خلق کنند.

هنگامی که یون‌ها و نورون‌ها در داخل مغز ما کار خود را انجام می‌دهند، امواج مغزی در الگوی فعالیت الکتریکی در مغز ایجاد می‌شود.

امواج مغزی زمانی ایجاد می‌شود که ما درگیر هر فعالیتی هستیم. «فرانچسکو فدله» دانشیار مهندسی عمران و محیط زیست و طراح این دوره، نوشت: آن‌ها را می‌توان با هدست‌های الکتروانسفالوگرافی (EEG) اندازه گیری کرد.

هدست‌های EEG یا هدست‌های ذهن‌خوان، دستگاه‌های پوشیدنی برای الکتروانسفالوگرافی (یک روش نظارتی برای ثبت فعالیت الکتریکی مغز) هستند. نگران نباشید، این هدست‌ها نمی‌توانند افکار شما را بخوانند، اما حسگر‌های EEG در هدست‌ها فعالیت مغز مانند رقصیدن، خواندن، حل یک مسئله ریاضی و ... را تشخیص می‌دهند.

عملکرد مغز - هنر

فدله می‌گوید: دانشجویانش در حال یادگیری ایجاد بازنمایی‌های مبتنی بر صدا یا بصری از فعالیت مغز هستند، زمانی که فرد فکر می‌کند، دلیل می‌آورد، خلق می‌کند، می‌رقصد یا آرام می‌شود.

در یک ویدیوی یوتیوب که توسط استاد به اشتراک گذاشته شده است، می‌توانیم او را در حالی که یک هدست EEG به سر دارد و معادلات هندسی و فیزیک را در حضور مخاطبان حل می‌کند، ببینیم.

سپس موسیقی امواج مغزی که در طول تفکر آگاهانه او ایجاد می‌شود توسط یک هنرمند تجسمی که یک نقاشی انتزاعی خلق می‌کند شنیده می‌شود.

در این ویدیو، هنرمند تجسمی با هدست EEG نیز دیده می‌شود. فکر آگاهانه او که هنگام نقاشی فعال است، سپس به ملودی تبدیل می‌شود که رقصنده از طریق حرکت به آن پاسخ می‌دهد.

مهندسی عمران، رشته‌ای که در آن مهندسان ساختمان‌ها را طراحی و می‌سازند، ارتباط چندانی با هنر درمانی و امواج مغزی ندارد. اما فدله می‌گوید که اکتشافات سریعی در علم و فناوری به ویژه در هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی در حال انجام است و دانش آموزان باید با ابزار‌های خاص ریاضی آشنا باشند.

وی می‌گوید:چنین ابزار‌هایی دانش‌آموزان را قادر می‌سازد تا بینش‌هایی مانند کشف ساختار‌های هندسی پنهان سیستم‌های فیزیکی پیچیده یا مقادیر زیادی از داده‌ها را به دست آورند. به طور معمول، کلاس‌های مهندسی این موضوعات را آموزش نمی‌دهند.

مزایای اضافه دیگری نیز وجود دارد. دانشجویان می‌توانند به مزایای سلامت روانی که با تمرین هنر می‌آیند، پی ببرند. فدله می‌گوید، این کار همچنین عزت نفس و اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد.
فدله که پس از یک آسیب جدی بهبود یافته، به عنوان بخشی از بهبودی خود به هنر درمانی روی آورده است.

در آن زمان، او به نمایشنامه‌ای روی آورد، "پیکاسو در چابک لاپین" که به او کمک کرد تا الهام بخش این دوره باشد. نمایشنامه اثر استیو مارتین حول گفتگوی نقاش پابلو پیکاسو و آلبرت انیشتین در یک کافه پاریس در سال ۱۹۰۴ می‌چرخد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته