کشف رمز و راز کیهان؛

«ستاره‌لرزه‌ها» کلید پنهان سیگنال‌های رادیویی مرموز فضا هستند

یک مطالعه جدید شواهدی پیدا کرده که نشان می‌دهد سیگنال‌های رادیویی کیهانی می‌توانند توسط «ستاره‌لرزه‌ها» ایجاد شوند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیواطلس، سیگنال‌های رادیویی کیهانی هر روز به زمین مخابره می‌شوند و ستاره شناسان در مورد منشأ آن‌ها سردرگم هستند. حالا یک مطالعه جدید شواهدی پیدا کرده که نشان می‌دهد این سیگنال‌ها که به عنوان انفجار‌های رادیویی سریع (FRB) شناخته می‌شوند، می‌توانند توسط «ستاره لرزه‌ها» ایجاد شوند.

نام این پدیده تقریباً همه چیز‌هایی را که باید بدانید به شما می‌گوید این سیگنال‌ها انفجار‌های درخشان امواج رادیویی هستند که در یک لحظه ناپدید می‌شوند. هزاران انفجار‌های رادیویی سریع از زمان کشف اولیه آن‌ها در سال ۲۰۰۷ شناسایی شده‌اند، برخی از آن‌ها رویداد‌هایی یکباره هستند و برخی دیگر در بازه‌های زمانی قابل پیش بینی یا تصادفی تکرار می‌شوند.

اینکه دقیقاً چه چیزی باعث ایجاد آن‌ها شده است یک راز باقی مانده است، اما با ثبت این تعداد انفجار رادیویی سریع، اکنون ستاره شناسان توانسته اند حدس‌های درستی بزنند. برخی از آن‌ها در ستاره‌های نوترونی (هسته‌های فروپاشیده ستاره‌های عظیم) و به ویژه آن‌هایی که میدان‌های مغناطیسی بسیار قدرتمندی دارند و با نام مَگنِت‌اَختَر، مگنتار یا ستاره مغناطیسی شناخته می‌شوند، ردیابی شده‌اند. با این حال، هنوز هم توضیح اینکه این اشیا چگونه سیگنال‌ها را تولید می‌کنند، دشوار است.

اما حالا ممکن است به پاسخ نزدیک‌تر شویم. دانشمندان دانشگاه توکیو همبستگی زمان و انرژی هزاران انفجار رادیویی سریع از منابع تکرار شونده را تجزیه و تحلیل کرده و آن‌ها را با دیگر رویداد‌های پرانرژی مقایسه کرده‌اند. شعله‌های خورشیدی به عنوان یک توضیح، یک مدعی قوی بوده اند، اما جالب اینجاست که این تیم تفاوت‌های مشخصی بین آن‌ها و انفجار رادیویی سریع‌ها پیدا کرده است. با این حال، شباهت شگفت انگیزی بین انفجار رادیویی سریع‌ها و زمین لرزه‌ها وجود داشت.

پروفسور تومونوری توتانی، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: اول، احتمال وقوع پس لرزه برای یک رویداد تنها ۱۰ تا ۵۰ درصد است. دوم، نرخ وقوع پس لرزه با گذشت زمان کاهش می‌یابد، سوم، نرخ پس لرزه همیشه ثابت است، حتی اگر فعالیت انفجار رادیویی سریع - زلزله (نرخ میانگین) به طور قابل توجهی تغییر کند؛ و چهارم، هیچ همبستگی بین انرژی‌های پس لرزه اصلی و پس لرزه وجود ندارد.

یافته‌ها نشان می‌دهد که انفجار رادیویی سریع ممکن است از طریق شعله‌های ستارگان نوترونی تولید نشوند، بلکه از «ستاره‌لرزه‌ها» تولید شوند که به‌طور ناگهانی مقادیر زیادی انرژی آزاد می‌کنند. مفهوم عجیب‌تر وجود دارد این است که برخی از ستارگان نوترونی ممکن است در واقع پوسته‌های جامدی داشته باشند تا این زمین‌لرزه‌ها روی آن‌ها رخ دهند؛ فرضیه‌ای که توسط مشاهدات پرتو ایکس اخیر یک مگنتار تأیید شده است.

البته تایید یا رد چنین فرضیه عجیبی نیاز به مطالعه بیشتری دارد؛ و با این همه انفجار رادیویی سریع که به طور منظم رخ می‌دهند، هیچ کمبودی برای پاک سازی داده‌ها وجود ندارد.