دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ثبت اطلاعات لحظه‌ای چاه‌های نفتی توسط محققان کشور

ثبت اطلاعات لحظه‌ای چاه‌های نفتی توسط محققان کشور
محققان کشور با نصب تجهیزات نظارتی و هوشمند بدون حضور مستمر انسانی اطلاعات چاه را به‌صورت لحظه‌ای ثبت می‌کنند.
کد خبر : 873340

علیرضا نصرالله‌نژاد، فارغ‌التحصیل مهندسی نفت دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان و مجری طرح بهینه‌سازی و هوشمندسازی چاه‌های نفتی برای تولید بهینه و هوشمند (بدون حضور مستمر انسانی) به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، گفت: چاه‌های نفتی مانند یک انسان زنده دارای تغییرات رفتاری  ناشی از تغییر در فشار چاه، تولید همزمان فازهای مختلف، تخلیه مخزن و ...هستند.

هوشمندسازی چاه‌های نفتی با نصب تجهیزات نظارتی

وی افزود: در رویکرد بهینه‌سازی و هوشمندسازی چاه‌های نفتی با نصب تجهیزات نظارتی روی چاه، اطلاعات آن را به صورت لحظه‌ای ثبت می‌کنیم و به کامپیوتر انتقال می‌دهیم و نهایتاً پس از تحلیل شرایط فعلی چاه، دستورات لازم جهت چگونگی تولید نفت (یا تززیق گاز) از چاه داده می‌شود.

نصرالله‌نژاد با بیان اینکه دستورات لازم به شیرهای کنترلی نصب‌شده روی چاه داده می‌شود، مطرح کرد: برای ساخت محصول هوشمندسازی چاه‌های نفتی بیش از هرچیز تجربه فنی مهندسی این تیم در میادین نفتی کشور در کنار تسلط بر تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به فناوری‌های به‌کار برده‌شده، عنوان کرد: نرم افزار نصب‌شده روی چاه بر پایه هوش مصنوعی است و می‌تواند الگوریتم خود را به صورت لحظه‌ای با تغییر رفتار چاه بهینه‌سازی کند.

وی اضافه کرد: هزینه بسیار پایین در کنار هوشمندسازی چاه‌های نفتی منجر به تغییر روند تولید نفت در چاه‌های کشور است. این روش می‌تواند با صرف زمان کمتر برای بستن چاه و هزینه‌های پایین نسبت به روش‌های دیگر تعمیر و تکمیل چاه، تولید مستمر و بهینه‌ای از چا‌ه‌های فعلی انجام دهد.

نصرالله‌نژاد با بیان اینکه روش هوشمندسازی چاه‌های نفت برای اولین بار در ایران اجرا می‌شود و نمونه داخلی ندارد، یادآور شد: روش‌های هوشمندسازی چاه‌ها یک روش شناخته‌شده در دنیاست، دلیل تفاوت این روش با نمونه‌های خارجی نوع مخازن نفتی ایران و شیوه تولید از این مخازن است. ضمناً به‌کارگیری نرم‌افزارها بر پایه هوش مصنوعی برای اولین بار در دنیا به‌صورت عملیاتی استفاده می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان مطرح کرد: مزایای این روش نسبت به نمونه‌های خارجی هزینه بسیار پایین نسبت به نمونه‌های خارجی در کنار تطبیق آن با چاه‌های نفتی ایرانی است.

به گفته وی، اجرای این طرح برای هر چاه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار هزینه می‌شود؛ پیش‌بینی می‌شود ۷۰۰ چاه در کشور نیازمند نصب و اجرای این تکنولوژی باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته