اعطای کرسی‌های پژوهشی در حوزه‌های هوش مصنوعی به پژوهشگران

بنیاد ملی علم ایران کرسی‌های پژوهشی را در حوزه‌های هوش مصنوعی، آب، انرژی و محیط زیست به پژوهشگران عضو هیئت‌علمی دانشگاه‌ها اعطا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بنیاد ملی علم ایران معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری (INSF) کرسی‌های پژوهشی را در حوزه‌های هوش مصنوعی، آب، انرژی و محیط زیست به پژوهشگران عضو هیئت‌علمی دانشگاه‌ها با مرتبه استاد تمام و دارای سوابق پژوهشی درخشان در سطوح ملی و بین‌المللی و دارای حداقل یک طرح خاتمه‌یافته موفق در بنیاد اعطا می‌کند.

مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، هر کرسی پژوهشی به مبلغ ۲۰۰ و ۱۰ میلیون تومان سالانه برای کرسی فردی و مبلغ ۲۷۰ میلیون تومان سالانه برای کرسی گروهی تا سقف پنج سال است.

اعضای هیئت‌علمی معرفی شده از سوی دانشگاه‌ها برای دریافت این کرسی‌ها باید حائز چند شرط باشند. شرط نخست این است که افراد متقاضی کرسی پژوهشی باید دارای مقالات با ضریب تأثیر بالا در سه سال اخیر باشند. همچنین نویسنده اصلی در مجلات Nature یا Science بوده و در کارنامه پژوهشی خود، عنوان استاد نمونه کشوری، پژوهشگر برتر کشوری و رتبه در جشنواره‌های ملی مرتبط با حوزه تخصصی را داشته باشند.

تألیف یا تصنیف کتاب در زمینه تخصصی عضو هیئت‌علمی، اختراع، نوآوری، اکتشاف و نظریه‌پردازی، دارابودن حداقل یک پروژه تحقیقاتی خاتمه‌یافته در سطح ملی نیز از دیگر شرایطی است که باید محققان برای دریافت کرسی پژوهشی داشته باشند.