کشف دانشمندان از مغناطیس اسرارآمیز تنها قمر زمین

دانشمندان پس از چندین دهه در نهایت موفق به کشف علت وجود مغناطیس قوی در تنها قمر زمین شدند.

به گزارش گروه خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، مطالعه جدید نشان می‌دهد مغناطیس اسرارآمیز سنگ‌های ماه که از مأموریت آپولو جمع‌آوری شده منشاء طبیعی دارد. ده‌ها سال است که دانشمندان مشغول بررسی این موضوع هستند که چرا بعضی از نمونه‌های سنگی که توسط فضانوردان در مأموریت‌های آپولو جمع‌آوری شده، میدان مغناطیسی قوی دارند؛ اما تا به امروز، نمی‌توانستند توضیح موثقی راجع به این پدیده ارائه دهند.

ژئوفیزیکدانانی که صخره‌های ماه را در دهه ۱۹۸۰ طی مأموریت‌های آپولو به زمین آورده بودند و آن‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کردند، از یافتن میدان‌های مغناطیسی بسیار قوی بر روی آن نمونه‌ها شگفت‌زده شدند. قمر زمین به اندازه کافی بزرگ نیست که بتواند چنین میدانی را تامین کند، چه رسد به اینکه این کار را برای بیش از ۱.۵ میلیارد سال انجام دهد.

براساس پژوهش جدید، این جذب مرموز به صورت طبیعی و ذاتی در سنگ‌ها رخ می‌دهد. در این تحقیق، نمونه‌های سنگی که در سفر آپولو به زمین بازگشته‌اند، مورد بررسی قرار گرفتند و دانشمندان توانستند با استفاده از روش‌های آنالیز پیچیده، فرآیندی به نام «فزونی سرد» را کشف کنند که می‌تواند در ساختار مغناطیسی سنگ‌ها بیفزاید.

طبق مشاهدات صورت گرفته، سنگ‌های معمولی که در زمین شکل می‌گیرند، دمای بالا و سرعت خنک شدن سریع دارند که باعث می‌شود ساختار مغناطیسی در آن‌ها ناپایدار شود، اما در سنگ‌های اصلی ماه، دما پایین‌تر بوده و خنک شدن آن‌ها با سرعت متوسطی انجام می‌شود. به همین دلیل، ساختار مغناطیسی سنگ‌ها تثبیت می‌شود و این منجر به ایجاد حالت مغناطیسی اسرارآمیز می‌شود.

با این مطالعه، پیوندی بین ساختار مغناطیسی و تشکیل سنگ‌ها برقرار شده است و راهی برای درک بهتر این پدیده‌ی مرموز فراهم می‌شود. این یافته‌ها نیز می‌توانند نقشی مهم در تحقیقات آینده برای درک بهتر منشأ میدان مغناطیسی زمین و سیارات داشته باشند.

دانشمندان اکنون قصد دارند بررسی‌های بیشتری را در این زمینه انجام دهند و با استفاده از داده‌های بیشتر از سفر‌های آینده به ماه، این پژوهش را ادامه دهند تا بهتر درک کنیم که منابع مغناطیسی در سیارات به چه شکل وجود دارند و به چه صورت تحت تاثیر قرار می‌گیرند.